Binnenland Bewaar

Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Buitenveldertselaan hoek De Boelelaan waar lijn 51 over het kruispunt rijdt. Foto Floris Lok
Buitenveldertselaan hoek De Boelelaan waar lijn 51 over het kruispunt rijdt. Foto Floris Lok © UNKNOWN

AMSTERDAM - Het ombouwen van sneltram 51 naar Amstelveen tot volwaardige metro is op losse schroeven komen te staan. Het besluit daarover is uitgesteld tot de zomer, zodat het projectbureau de tijd heeft om alternatieven goed door te rekenen. Dat heeft Verkeerswethouder Eric Wiebes gezegd in de regioraad van de Stadsregio Amsterdam.

De lijn moet binnenkort worden aangepakt, omdat het materieel en de stations bijna zijn afgeschreven. Bovendien moet de kwaliteit worden verbeterd om meer reizigers te trekken. De Stadsregio had al eerder gemeld de voorkeur te geven aan ombouw tot volwaardige metro. Daarvoor moeten kruisingen met het autoverkeer, onder meer op de Beneluxbaan, verdwijnen door metrostellen ondergronds of over een viaduct te laten rijden. Ook verdwijnen dan tien van de negentien Amstelveense haltes.

De kosten zijn naar schatting 500 tot 600 miljoen euro. Daarvan komt 225 miljoen voor rekening van de Stadsregio, de rest moet worden betaald door het rijk. De metro zou in 2017 moeten rijden, tegelijk met de Noord/Zuidlijn, maar dat wordt door het uitstel van het besluit in elk geval niet gehaald, zegt Wiebes.

Volgens Wiebes was de metro-optie goed doorgerekend, maar zijn de alternatieven 'rafelig' uitgewerkt. Het projectbureau doet de sommen nu over. Wiebes: ''Alleen dan kunnen we een goed besluit nemen, het gaat om een hoop belastinggeld.''

Eén van die alternatieven is een voorstel van de Initatiefgroep Regiotram 51. De groep, die bestaat uit een trits actiecomités en bewonersverenigingen, stelt voor de Noord-Zuidlijn vanaf de halte VU als sneltram te laten rijden, precies zoals lijn 51 nu. Dat betekent dat de metro daar overgaat op stroom van de bovenleiding, in plaats van het 'derde-railsysteem' dat bij de metro wordt gebruikt. Volgens de initiatiefgroep kost die oplossing 150 tot 200 miljoen euro, veel minder dus dan de metrovariant, en kunnen dan alle haltes worden gehandhaafd.

Wiebes waarschuwde wel voor grote nadelen. ''Specialisten rillen ervan. Voor de veiligheid is het slecht, omdat de sneltrams over de drukke kruisingen blijven rijden. En van het materieel dat als metro én als sneltram kan rijden, weten we dat het voortdurend uitvalt.''

Een ander probleem is dat sneltrams die vanwege rode verkeerslichten of ongelukken op het traject in Amstelveen vertraging oplopen, ook de dienstregeling in de tunnel in de war zullen schoppen.

Een overstapvariant, waarbij reizigers op station Zuid tussen de Noord/Zuidlijn en de sneltram kunnen overstappen, ligt ook ingewikkeld; op Zuid is eigenlijk geen plaats voor nog een halte.

De Regioraad neemt deze zomer een besluit. Met de doorgerekende alternatieven liggen kan de raad de afweging maken of er na alle geplande bezuinigingen op het openbaar vervoer nog wel geld is voor de veel duurdere metro-oplossing. (JASPER KARMAN)