Binnenland Bewaar

Geen draadje meer boven de tram

Bombardier, de grootste trambouwer ter wereld, presenteert een draadloze tram, de bovenleiding is vervangen door een ondergrondse kabel. Foto ANP/Lex van Lieshout
Bombardier, de grootste trambouwer ter wereld, presenteert een draadloze tram, de bovenleiding is vervangen door een ondergrondse kabel. Foto ANP/Lex van Lieshout © UNKNOWN

BAUTZEN - Geen bovenleiding voor de tram meer in de Amsterdamse straten. Trams worden draadloos. En veel zuiniger. De gemeente Amsterdam heeft al interesse getoond.

Bombardier, de grootste leverancier van trams ter wereld, presenteerde gisteren in het Oost-Duitse Bautzen een prototype van een draadloze tram. Deze Primove krijgt stroom via inductie, contactloze overdracht van energie.

Dezelfde techniek wordt op kleine schaal al toegepast bij het opladen van elektrische tandenborstels of het verwarmen van pannen.

Bij de Primove is de bovenleiding vervangen door een ondergrondse kabel, die tussen de rails ligt. Die creëert een magnetisch veld als een tram er overheen rijdt. Dat wordt opgevangen door ontvangers onder de tram en dan in stroom omgezet.

''Liefst 98 procent van de stroom wordt gebruikt,'' zegt Constant Struve, bij Bombardier verantwoordelijk voor de Primove. ''De rest verdwijnt tijdens de overdracht.'' Het systeem is helemaal veilig, bezweert Struve. ''Er wordt alleen stroom gezonden als een tram voorbij rijdt. Het systeem kan zonder problemen in voetgangersgebieden als de Amsterdamse Leidsestraat worden gelegd.'' De Primove is volgens de fabrikant vijf tot zes procent zuiniger dan gewone trams.

In aanschaf en aanleg is de Primove tot dertig procent duurder, als het om bestaande lijnen gaat. Dat verdient zich volgens Struve in zes tot tien jaar terug, omdat geen onderhoud meer nodig is aan de tramdraden. Bij nieuwe lijnen zijn de aanlegkosten 'beduidend lager'.

De eerste Primovetrams worden in 2010 geleverd. Ook bestaande trams en tramlijnen kunnen van het systeem worden voorzien. ''Aan metro's of treinen zijn we nu technisch nog niet toe. Maar in vijf of tien jaar kunnen we die ook draadloos maken. Zelfs hogesnelheidstreinen behoren tot de mogelijkheden.''

Bombardier droomt al van draadloze trolleybussen en, ooit, inductie-auto's.

Bombardiers grootste concurrent Siemens, de leverancier van de Amsterdamse Combinotram, zegt ook aan draadloze trams te werken en ook de nummer drie, het Franse Alsthom, heeft een systeem in de planning. Bombardiertrams rijden in Den Haag en Rotterdam. (HERMAN STIL)