Binnenland Bewaar

Geen vier sporen naar Almere

Geen vier sporen naar Almere
© UNKNOWN

AMSTERDAM - De verbreding van de spoorlijn Amsterdam-Almere tot vier sporen is van de baan. Het kabinet is niet van zins de uit de hand gelopen verdubbeling van de kosten, tot een half miljard euro, voor zijn rekening te nemen.

Forensen, die al jaren kampen met uitpuilende treinstellen, moeten nu hopen dat meer treinen van en naar Almere zullen rijden, maar dat zal hooguit pas tegen 2015 gebeuren.

In onderhandelingen met NS en ProRail heeft minister Camiel Eurlings besloten meer treinen kort na elkaar over hetzelfde spoor te laten rijden. Nu kunnen maximaal acht treinen per uur over het traject rijden. Het aantal forensen neemt met de dag toe.

'De doelstelling is meer treinen op hetzelfde baanvak te laten rijden,' schrijft Eurlings het parlement. Hij zegt echter ook dat dit pas mogelijk wordt na heel veel verbouwingen van het spoor, de wissels en de beveilingsvoorzieningen op het spoor tussen Hoofddorp, Diemen en Almere. Er moeten onder meer keersporen worden aangelegd bij Almere Centrum en Almere Oostvaarders. Verder zijn geluidsmaatregelen noodzakelijk in Weesp, Naarden, Muiden, Almere en Lelystad.

Het budget voor de uitbreiding tot vier sporen was oorspronkelijk 240 miljoen euro.'Ongeveer de helft van de kostenstijging bleek het gevolg van hogere kosten voor geluidsmaatregelen, de andere helft van de kostenstijging wordt veroorzaakt door de veelheid van aan te passen kunstwerken in Almere,' aldus Eurlings.

De Tweede Kamer moet begin oktober een besluit nemen. VVD, PVV en CDA willen achttien miljard euro bezuinigen. Daarom heeft spoorbeheerder ProRail vorige week besloten de voorbereidende verbouwingen van stations in Almere op te schorten, om zich niet te laten verrassen door bezuinigingen. (MARC LAAN)