Amsterdam Bewaar

Facebook weer onder vuur vanwege aankondiging nieuwe gebruiksvoorwaarden

Facebook weer onder vuur vanwege aankondiging nieuwe gebruiksvoorwaarden
© REUTERS

Het is weer zo ver. Facebook ligt onder vuur sinds het een maand geleden nieuwe gebruiksvoorwaarden aankondigde. Zelfs de privacywaakhond slaat alarm. Maar is dat deze keer wel helemaal terecht?

Weg van Facebook

Er is maar één afdoende remedie tegen Facebooks voorwaarden: Facebook niet langer gebruiken en alle inhoud verwijderen. Dat heeft het bedrijf gemakkelijk gemaakt: even inloggen en naar www.facebook.com/help/delete_account gaan.

Let wel: alle berichten en foto's die ooit met anderen zijn gedeeld, blijven ook daarna bij hen zichtbaar.

'Ik verklaar hierbij het volgende, in reactie op de nieuwe Facebookrichtlijnen. Krachtens het Wetboek van intellectueel eigendom verklaar ik dat voor commercieel gebruik van mijn persoonlijke gegevens te allen tijde eerst mijn schriftelijke toestemming nodig is.'

Meer dan honderdduizend keer is zo'n soort tekst inmiddels in tijdlijnen van Nederlandse Facebookgebruikers geplaatst. Het zou hen afdoende beschermen tegen het commercieel uitbuiten van hun gedrag door Facebook. Voor de goede orde; een disclaimer op de tijdlijn zetten beschermt de Facebooker niet.

Onvervalste hoax
De tekst is een onvervalste hoax; de internetvariant van een kettingbrieven heeft geen enkele waarde: wie een account bij Facebook aanmaakt, gaat akkoord met de voorwaarden van het bedrijf. Wie dat account voortzet, stemt in met alle aanpassingen. De populariteit van de tekst, die in het Engels al veel langer de ronde doen, heeft alles te maken met een recente mededeling van Facebook. Vorige maand kondigden de Amerikanen een aanscherping - of in hun taal: een verheldering - van hun voorwaarden aan.

Normaliter is dat soort taal een rookgordijn om rigoureuze ingrepen te verdoezelen. Maar deze keer moet Facebook toch het voordeel van de twijfel krijgen. Sterker: de nieuwe voorwaarden zijn helemaal niet nieuw. Het bedrijf heeft vooral de grondslagen van zijn privacybeleid, die eerst versluierd in de algemene voorwaarden waren opgenomen, apart opgesomd.

Geen nieuwe maatregel
Zo zijn nu onder meer de kersverse Facebookdochters Instagram en Whatsapp aan het algehele privacybeleid van het moederbedrijf toegevoegd. Ook eigent Facebook zich het recht toe zijn commerciële, op het Facebookgedrag van leden gebaseerde boodschappen uit te breiden naar bevriende andere sites. Een groot aantal sites heeft zijn authenticatie uitbesteed aan Facebook. Maar vooral wordt bestaand beleid duidelijk uitgelegd.

Zo waarschuwt Facebook nu klip en klaar dat het beperken van berichten en foto's tot de eigen vriendenkring niet meer werkt als die vrienden die doorsturen (taggen). In dat geval kunnen mensen met wie de gebruiker niet had willen delen, alsnog afgeschermde statusupdates zien, ook buiten Facebook, doordat bijvoorbeeld Google de boodschap inventariseert. Dat is een welkome, duidelijke waarschuwing. Ook een tekst als: 'Je geeft ons met je aanmelding toestemming je naam, profielfoto, inhoud en informatie (zoals een merk dat je leuk vindt) te gebruiken voor commerciële inhoud die door ons wordt aangeboden,' laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Daarmee is dat geen nieuwe maatregel, integendeel.

Facebook verlaten
Die helderheid heeft een hoop gebruikers én privacywaakhond CBP verrast - nu is hun pas echt duidelijk wat we allemaal hebben opgegeven als we Facebook gebruiken. Sommige gebruikers grijpen de klaarheid nu aan om Facebook helemaal te verlaten.

Het CBP (College Bescherming Persoonsgegevens) onderzoekt alsnog of Facebook Europese regels schendt die stellen dat internetters vooraf om toestemming moet worden gevraagd om hun gedrag te volgen en op die basis gerichte advertenties te ontvangen. Volgens Facebook is dat overbodig; de Ierse privacywaakhond -Facebook Europa is in Dublin gevestigd - heeft al lang zijn akkoord gegeven. Het bedrijf is dan ook niet van plan de verandering uit te stellen, zoals het CBP heeft gevraagd.