Kunst & Media Bewaar

Hoofdredacteur Viva stopt om online koers

Hoofdredacteur Gijsje van Bentum in 2012 bij de presentatie van het jubileumnummer van de Viva, toen het blad 40 jaar bestond.
Hoofdredacteur Gijsje van Bentum in 2012 bij de presentatie van het jubileumnummer van de Viva, toen het blad 40 jaar bestond. © ANP

Gijsje van Bentum legt per direct haar taken als hoofdredacteur van vrouwenblad Viva neer. Adjunct Patricia van den Broek neemt het van haar over.

Het neerleggen van haar functie zou samenhangen met de nieuwe koers van het blad. Volgens een bron komt de focus van Viva in de toekomst meer op digitaal en op seks te liggen. De macht op de redactie zou daarbij grotendeels verschuiven van de hoofdredacteur naar de nieuwe chef online Vivianne Bendermacher, die op 1 augustus is begonnen.

Dat dat laatste een rol heeft gespeeld, bevestigt Van Bentum, die overigens beweert dat het in goed overleg is gegaan. 'Mijn taak zat erop, vier jaar was het doel, het is wat korter geworden.' Van Bentum was sinds 1 juli 2012 hoofdredacteur. Verder wil ze niets kwijt, want ze staat nog op de loonlijst.

Ingewikkelde periode
Sanoma, de uitgever van Viva, zit in een ingewikkelde periode. Eind vorige maand presenteerde het Finse concern de kwartaal- en jaarcijfers. Daaruit bleek dat de omzet in het tweede kwartaal met 4,5 procent is gedaald tot 533 miljoen euro, deels doordat het bedrijf in juni ruim twintig tijdschrifttitels heeft afgestoten. Viva hoort bij de zeventien titels die Sanoma heeft gehouden. Ook waren er hoge reorganisatiekosten doordat 500 van de 1600 banen bij Sanoma zijn geschrapt. De redactie van Viva werd eerder dit jaar gehalveerd tot acht werknemers.

Sanoma zegt digitale media in toenemende mate belangrijk te vinden. De online en mobiele activiteiten in Nederland zijn goed voor elf procent van de omzet. Viva is online een sterk merk en er worden momenteel plannen ontwikkeld om de online aanwezigheid uit te bouwen.

Oplagecijfers
Van de papieren editie slonken de oplagecijfers de afgelopen jaren. In het eerste kwartaal van dit jaar was de gemiddelde oplage bijna 43.000 exemplaren, vergeleken met 72.000 in 2011. Intern zou bij Viva zijn besproken dat het papieren blad tegen het eind van dit jaar verdwijnt. Een woordvoerder van Sanoma spreekt dit tegen. De ontwikkelingen op online gebied zullen volgens de woordvoerder niet ten koste gaan van het papieren tijdschrift.