Kunst & Media Bewaar

Linkedin wil Nederlanders begrijpen

Linkedin wil Nederlanders begrijpen
© UNKNOWN

AMSTERDAM - Linkedin is sinds kort neergestreken in Nederland. Vanaf Schiphol wil de Amerikaanse netwerksite voor professionals  ontdekken waarom Nederlanders zulke actieve gebruikers zijn
Zowel qua tijd als qua mogelijkheden staat Nederland helemaal vooraan in het gebruikerslijstje dat het bedrijf bijhoudt aan de hand het gedrag van zijn 62 miljoen gebruikers - van wie de helft Amerikaan is. Ruim twee derde van de hoogopgeleiden in Nederland heeft een profiel op de netwerksite.

''Niet alleen de groei van Linkedin in Nederland is bovengemiddeld, ook het gebruik,'' zegt Eugenie van Wiechen (39), van Linkedin Nederland. ''Nederlanders maken zo'n anderhalf keer vaker gebruik van Linkedin dan het gemiddelde. Bovendien zijn ze langer binnen het netwerk online en gebruiken ze meer functies, zoals het aanmaken van groepen en het opzetten van enquêtes. Hun kennis van het netwerk is aanzienlijk. ''
''We willen snappen hoe dat komt. En we willen weten of we die lessen kunnen toepassen in andere landen. We moeten ontdekken hoe we de gebruikerservaringen in Nederland zo relevant mogelijk kunnen maken.''

En dus nodigt Van Wiechen maandelijks willekeurige Nederlandse Linkedinners op de thee, om eens te praten over hun activiteiten op het platform voor professionals.

Dat in Nederland internetgebruik is ingeburgerd, breedbandinternet alom beschikbaar is en Nederlands sowieso internetsavvy zijn, dat weet Van Wiechen ook wel. ''Maar er zijn andere landen die aan dezelfde voorwaarden voldoen, maar bij het gebruik van Linkedin minder scoren.''

Hyves
De, tamelijk vroegtijdige, populariteit van Hyves speelt een rol bij de acceptatie van netwerksites, is het vermoeden. ''Nederland is niet vies van netwerken. Hyves heeft veel mensen opgevoed in het gebruik van netwerkdiensten.''

Van Wiechen vermoedt ook dat het relatief hoge aantal zelfstandige ondernemers (zzp'ers) een rol speelt bij de populariteit van Linkedin. ''Linkedin is erg geschikt om op zoek te gaan naar opdrachten, of jezelf aan te bieden aan potentiële klanten. Daarnaast kan je via Linked in goed onderzoek doen naar partners en opdrachtgevers. Wellicht kunnen we, aan de hand van het gebruik in Nederland nieuwe functies ontwikkelen die ook elders in de wereld gebruikt worden. Zo zijn we net begonnen met het geven van trainingen aan gebruikers van Linkedin. Nederland is het eerste land waar dat gebeurt. Als het aanslaat, zou dat zomaar ook in andere landen opgezet kunnen worden.''

''Voor ons is het van belang dat gebruikers Linkedin niet alleen maar zien als een veredelde bak met visitekaartjes. Ons belang is dat gebruikers aan de hand van de informatie die bij ons is te vinden, zoveel mogelijk kennis opdoen. Dat vergemakkelijkt het leggen van contacten, het binnenhalen van opdrachten of het vinden van een baan.''

Terughoudend
''Ik merk dat bedrijven soms terughoudend zijn, bang dat hun medewerkers Linkedin alleen gebruiken om een andere baan te vinden, of  dat er bedrijfsinformatie naar buiten komt. Maar bedrijven moeten inzien dat Linkedin grote voordelen biedt. Je medewerkers worden er beter van als ze op hun vakgebied contact houden met anderen, op zoek gaan naar klanten of naar toeleveranciers. Als bedrijf kan je profiteren door in contact te blijven met klanten. En bij vacatures kan je niet alleen kijken naar het cv, maar ook  naar iemands contacten.''

''Het grote voordeel van Linkedin is, dat het helemaal transparant is. Door het sociale aspect van Linkedin kun je de waarheid niet verstoepen, niet liegen of dingen mooier afspiegelen. Dan loop je de kans dat vrienden, kennissen of collega's de gaten in je profiel zien.''

Dat zoiets ook negatieve gevolgen kan hebben - iemand die ooit in de cel heeft gezeten kan wel eens minder kans maken op de arbeidsmarkt - is volgens haar onvermijdelijk. ''Maar wat is erger: een veroordeling of liegen?'' (HERMAN STIL)