Kunst & Media Bewaar

De Persgroep verkoopt jongerenmagazines

De Persgroep Nederland wil zich meer richten op de dagbladen die het bedrijf uitgeeft. Foto ANP
De Persgroep Nederland wil zich meer richten op de dagbladen die het bedrijf uitgeeft. Foto ANP © UNKNOWN

AMSTERDAM - De Persgroep, uitgever van dagbladen als Het Parool, De Volkskrant, AD en Trouw, verkoopt Young & Connected, die de jongerenmagazines Kidsweek Junior en 7Days uitgeeft. Het bedrijf wordt overgenomen door investeerders Willem Sijthoff en Carl Spaans, die ieder een aandeel van vijftig procent krijgen.

De nieuwe eigenaren zien mogelijkheden in het verder ontwikkelen van producten voor kinderen en jongeren, en verwachten de oplage van de weekbladen met 20.000 exemplaren te kunnen verhogen. Kindsweek Junior, een blad voor kinderen tussen de zeven en twaalf jaar, heeft een oplage van zestigduizend exemplaren. 7Days, met een oplage van veertigduizend stukt richt zicht tot twaalf tot zestien jarigen. "We willen een topdriespeler worden in de kinderen- en jongerenmarkt", aldus Sijthoff. De inesteerders hebben onder andere plannen om producten met educatieve doeleinden toe te voegen door verder invulling te geven aan internet en mobiel.

De Persgroep doet de jeugdmagazines van de hand om zich meer op de vier genoemde dagbladen te kunnen richten, zo laat algemeen directeur Frits Campagne woensdag weten. Een overnameprijs is niet genoemd, maar naar verluidt gaat het om een symbolisch bedrag van één euro. (HET PAROOL)