AMSTERDAM - De opknapbeurt van de werkkamers in het stadsdeelsdeelkantoor in Amsterdam Noord van bestuurder Harm-Jan van Schaik (CDA, Sociale Zaken) en hoogste ambtenaar Linda Brasz heeft 43.500 euro gekost.Dit blijkt uit antwoorden van het bestuur op vragen van de fractie van Leefbaar Noord.

''Terwijl elders in Noord armoede wordt geleden laten hoge types in het stadsdeelkantoor twee kamers opknappen voor zoveel geld,'' zegt Herman Rammers van Leefbaar Noord.

Volgens het stadsdeelbestuur is de renovatie die werd uitgevoerd door de firma Gispen verantwoord. ''Het is van belang op representatieve wijze burgers en bedrijven te kunnen ontvangen.''

Leefbaar Noord is het daar niet mee eens. Er is volgens Rammers verschil 'tussen een Ikeabureautje en de designmeubelen' die nu gekocht zijn. ''Dit kan niet in deze tijd.''

Veel valt er niet meer te doen aan de opknapbeurt, beseft Rammers. ''Er komt geen motie van afkeuring. Je kunt moeilijk de verf van de muur halen, maar dit mag niet nog een keer gebeuren.''

Het steekt Rammers dat juist Van Schaik, belast met Sociale Zaken, zoveel geld uitgeeft aan zijn kamer. ''Bovendien, we zijn halverwege de termijn. Hij weet niet eens of hij na de volgende verkiezingen kan blijven.''

Volgens een woordvoerster van het stadsdeel was met de opknapbeurt 'niet een heel hoog bedrag' gemoeid.

''Het kost gewoon geld als je naar een bedrijf stapt dat meubels koopt en de kamers inricht. De kamers hebben geen extravagante inrichting gekregen. De inrichting is bedoeld om burgers en bedrijven op een nette m an ier te kunnen ontvangen.''

Volgens het stadsdeel was de inrichting die uit 1998 stamt, aan vervanging toe.

''Een afschrijvingtermijn van tien jaar is gebruikelijk voor kantoormeubilair. Wij volgen daarmee de richtlijnen van het Facilitair Bedrijf Amsterdam, dat voor zijn inrichtingskosten eveneens een reguliere afschrijvingstermijn van tien jaar hanteert,'' schrijft het stadsdeelbestuur als antwoord op de kritische vragen van deelraadsleden.

Rammers van Leefbaar Noord is blij dat het gerucht dat de inrichting 70.000 euro kostte, niet waar blijkt te zijn.

''Maar dan nog. Dit zet kwaad bloed in de hele organisatie. Het gonst in het stadsdeelkantoor. Er wordt nu overal op bezuinigd.''