Kunst & Media Bewaar

John's Phone: minimalistisch designmobieltje

De Amsterdamse ontwerpers werkten vier jaar aan de eenvoud van John's Phone
De Amsterdamse ontwerpers werkten vier jaar aan de eenvoud van John's Phone © UNKNOWN

AMSTERDAM - Is het een bejaardentelefoon, of een voor kleuters? Of is John's Phone het minimalistische designmobieltje, dat straks internationaal bekroond wordt?

Terwijl de tegenwoordig zo gewilde smartphones honderden functies aan boord hebben, zijn de prestaties van deze John's simpelphone overzichtelijk: je kan bellen, gebeld worden en ophangen.

John's Phone is een dumbphone, die probeert in te haken op de groeiende aversie tegen de tijdslurper die de smartphone is geworden. Niets e-mail checken, googelen of twitteren. Hij komt volgende week voor zeventig euro te koop, onder andere via het web en de Bijenkorf.

Vier jaar werkten de ontwerpers van het kleine, non-conformistische Amsterdamse reclamebureau John Doe aan het designmobieltje. Het resultaat: een simlockvrij toestel waarvan de batterij in geen drie weken leegraakt.

De oprichters van John Doe, Hein Mevissen en Diederiekje Bok, maakten eerder furore met een prijswinnende MTV-commercial, met hun mineraalwatertje From The Supermarket en de scooter Toni Electroni. Maar ook werkten zij voor main-stream klanten als Coca-Cola, Lada, en de gemeente Amsterdam.

Vanuit Los Angeles, waar de ontwerpers de helft van het jaar werken en wonen, vertelt Diederiekje Bok: ''We hadden dit idee al een tijd, doordat wij voor diverse telecombedrijven gewerkt hadden. Wij wilden een simpele telefoon die doet wat een telefoon doet: bellen.''

Slechts een miniem led-schermpje op de bovenkant van het witte plastic legoblok toont het nummer van de beller. John's Phone onthoudt slechts tien nummers, onder de tien cijfertoetsen. De rest schrijf je op in een miniem opschrijfboekje met balpennetje, dat in zijn rug verborgen zit. Het boekje voorziet verder in uitscheurpapiertjes voor handgeschreven sms'jes.

''Het eerste ontwerp is begin 2006 gemaakt door Hein Mevissen. In het zelfde jaar in mei zaten we in het vliegtuig richting China. Het heeft allemaal wat voeten in de aarde gehad. Wij wilden kwaliteit en functionaliteit. Maar we hadden nooit eerder mobieltjes gemaakt en hebben dus niet de resources van een SonyEricsson of HTC.''

''De telefoon wordt in China geassembleerd. We hebben in het eerste jaar ook mensen daar neergezet om dagelijks de Chinezen te controleren, zeven dagen per week 24 uur lang.''

''Belangrijkste ervaring van werken met de Chinezen is, dat je er bij moet zijn en er bovenop moet zitten. Hun kwaliteitseis is heel anders, technisch en helemaal qua vormgeving. In het begin kregen we vaak de telefoon totaal anders terug, twee keer zo groot, of opeens met blauwe lichten erin en een radio.''

''Wij hebben ons altijd verbaasd dat er in de wereld van de mobiele telefoon enkel naar de techniek werd gekeken en nooit naar de vorm. Het zijn lelijke apparaatjes. De weinige telefoons die mooi zijn, zijn de dure smartphones. Wij wilden een telefoon maken die qua vorm uitstraalt waar de techniek voor staat: eenvoud.''

Bok: ''John's Phone is gemakkelijk in gebruik. Elk aspect aan de telefoon moet voldoen aan de belofte van eenvoud. De toetsen zitten verder uit elkaar en zijn verdeeld over de hele voorkant.''

''Dit was het moeilijkste onderdeel om technisch voor elkaar te krijgen. Veel mobieltjes gebruiken een standaard moederboard en hebben allemaal een scherm op de voorkant. Wij moesten een volledig nieuwe binnenkant en moederboard ontwerpen, zodat we de knoppen over de hele voorkant konden plaatsen.''

''We bedienen mensen die alleen willen bellen en gebeld willen worden. Mensen zoals wij, die veel reizen. De doelgroep vindt het product en niet andersom.'' Dat blijkt: wie zich met de John's in gezelschap vertoont, is verzekerd van nieuwsgierigheid. De vormgeving roept direct hebberige handen op: ''Even vasthouden.''

Bok voorziet toch wel een doelgroep: ''Mensen die van eenvoud houden, die bereikbaar willen zijn, op zoek naar een tweede telefoon naast de smartphone. Of een sporttelefoon, vakantietelefoon, reistelefoon, tijdelijke telefoon, makkelijke telefoon. En natuurlijk de designliefhebbers.''

Geen sms? Diederiekje Bok: ''Voor sms heb je vijf extra knoppen nodig, een alfabet en een adresboek in de telefoon. De batterij gaat dan sneller leeg, het beeldscherm moet groter. Kortom, door de toevoeging van sms zal de telefoon complexer worden.'' (MARC LAAN)

Zie ook: Johnsphones.com