PS Stadsgids Bewaar

Huiswerkklassen van Albert Heijn groot succes

Jonge vakkenvullers bij AH-filiaal aan de Nieuwezijds Voorburgwal
Jonge vakkenvullers bij AH-filiaal aan de Nieuwezijds Voorburgwal © Jean-Pierre Jans (www.jeanpierrejans.nl)

Vakkenvullen en daarna aan het huiswerk. De huiswerkklassen die Albert Heijn aanbiedt aan schoolgaande medewerkers zijn zo'n succes, dat de supermarktketen er nu in alle grote Amsterdamse vestigingen in voorziet.

AH begon twee jaar geleden op proef met huiswerkklassen in de supermarkt aan de Jan van Galenstraat in Amsterdam West. Inmiddels worden de bijlessen in 24 Amsterdamse AH's gegeven. De supermarktketen breidt dat aantal nu uit naar veertig grotere vestigingen in de hoofdstad. Ook zijn de huiswerkklassen inmiddels een begrip buiten Amsterdam; twee Utrechtse vestigingen hebben die primeur.

De gratis cursussen worden gegeven door pabostudenten van non-profithuiswerkbegeleider Jinc. Deelnemers krijgen aan het einde een diploma. Vorig jaar waren dat er zeventig.

Albert Heijn wil met de - vrijwillige - huiswerklessen jongere parttimers langer aan de winkels binden, ook vanwege de bijbehorende salariskosten. Van de 97.000 medewerkers van Albert Heijn is 54 procent jonger dan 20 jaar - 86 procent werkt parttime bij de supermarkt.

Albert Heijn kondigt in het vandaag verschenen sociaal jaarverslag van moederbedrijf Ahold ook aan het aantal jonge werknemers met een handicap flink te zullen uitbreiden. Momenteel werken er zeshonderd wajongers bij de eigen winkels van de supermarktketen, volgend jaar moeten dat er tweeduizend zijn.

Puur & eerlijk wordt AH Biologisch
Albert Heijn meldt in het verslag nu te voldoen aan de eigen norm van gezond aanbod in de supers. Inmiddels is ruim 26 procent van de producten die bij Albert Heijn worden gekocht volgens de criteria van de keten 'gezond'. Het aantal producten met een gezondheidslabel - zowel het eigen 'puur & eerlijk' als één van de vele keurmerken van derden - steeg met ruim 15 procent naar 1852. 'Puur & eerlijk' wordt dit jaar overigens omgedoopt tot 'AH Biologisch'.

Ahold geeft zichzelf in het sociaal verslag een tik op de vingers, omdat het nog altijd niet aan de eigen norm voldoet voor het controleren van sociale omstandigheden bij toeleveranciers van zijn huismerken. Het concern wilde al in 2012 alle leveranciers in risicolanden controleren, maar komt in Europa niet verder dan 80 procent.