Binnenland Bewaar

'Oer-Senseo' krijgt een opknapbeurt

Senseo-apparaat
Senseo-apparaat © ANP

Hij staat in musea en bij miljoenen Nederlanders op het aanrecht - of opgeborgen in de voorraadkast. Veertien jaar nadat Philips en Douwe Egberts de oer-Senseo introduceerden, krijgt het oorspronkelijke apparaat een grote opknapbeurt.

De twee bedrijven herlanceren de nieuwe Senseo vandaag in Utrecht. Met het apparaat komt Douwe Egberts meteen met een trits nieuwe koffiemelanges voor de eenkopszetter. Ook zijn wederom de verpakkingen vernieuwd. 'Dit is de grootste herlancering sinds Senseo in 2001 een nieuwe koffiecultuur introduceerde,' zegt Mathieu Meyer, bij DE verantwoordelijk voor Senseo.

Betere smaak
Het nieuwe Senseoapparaat, dat tachtig euro zal kosten, is volgens Philips geïnspireerd op het oorspronkelijke model. Toch zijn de veranderingen groot. De nieuwe Senseo zet met veel heter water koffie dan de oer-Senseo, wat volgens DE de smaak ten goede komt. En, wat bij het oorspronkelijke model niet mogelijk was, kan nu de sterkte handmatig worden bepaald. Het is volgens Philips ook veel zuiniger en voorzien van een tijdschakelaar, zodat hij na een half uur uitschakelt.

Toen DE en Philips de Senseo in 2001 lanceerden was Nederland nog het land van filterkoffie. De pad-automaten waren direct een gigantisch succes. Reden dat het apparaat ook buiten Nederland werd geintroduceerd, maar nergens raakt ehet zo ingeburgerd als hier.

Nog steeds populair
In het kielzog van de eenkopszetter kwamen allerlei concurrenten met alternatieven die met het succes van Senseo wedijverden, zoals Nespresso. Volgens DE is Senseo echter nog altijd de populairste eenkopskoffiezetter van ons land. 'Het merk blijft heel populair,' zegt Meyer. 'Veertig procent van de Nederlanders gebruikt dagelijks een Senseo-apparaat. Er worden elke dag ruim 5,2 miljoen koppen koffie mee gezet.'

Inmiddels zijn volautomatische bonenmalers aan een opmars bezig. DE en Philips voegden twee jaar geleden de Senseo Sarista toe aan het assortiment, een Senseovariant die gevoed wordt met verse bonen. Die heeft echter nooit het succes behaald van het oermodel.

Volgens Meyer was een herlancering hoog tijd omdat de smaakvoorkeuren van de Nederlandse consument zijn door de jaren heen veranderd. Dat geldt niet alleen voor de koffiezeter, maar ook voor de gebruikte koffiepads. 'We hebben meteen de Senseo koffieblends aangepast aan de smaak van deze tijd.' Er komen zes nieuwe smaken, waaronder een mocca en een decaf.