Stadsgids Bewaar

Vedett: Hoe een oubollig biertje hot werd

Foto Floris Lok
Foto Floris Lok © UNKNOWN

AMSTERDAM - Pils in een oubollig, dikbuikig flesje, een bedaagd wit-rood-zwartlogo. Voor je het weet heb je cultbier. Dat geldt zeker voor het Belgische Vedett.

Vedett leidde ooit een zieltogend bestaan, maar het is nu hot bij meer dan vijftig cafés in de regio Amsterdam.

De uitbater van café Kobalt aan het Singel reed drie jaar geleden speciaal naar België om daar terrasstoelen en parasols van het biermerk van een failliet café op te halen. ''Die zien er zo gaaf uit.''

En de Amsterdamse horecagroothandel Henk Smit moest tijdenlang tegen de wens van de brouwer van het Belgische pilsje pallets Vedett over de grens smokkelen.

''We kwamen het ergens in 2004 tegen op een bierbeurs,'' zegt Maarten Smit van de horecagroothandel. ''Maar brouwerij Duvel Moortgat wilde het niet aan ons ?leveren. Ze wilden het exclusief houden voor Belgische steden.''

Zowel Kobalt als Henk Smit werd gegrepen door de uitstalling van het pils. ''We waren zo weg van het merk, de flesjes en de etiketten,'' zegt bedrijfsleider Koen van Rossum van Kobalt. ''Maar vooral van de marketing; artistiek, maar niet stoffig.'' Smit: ''Dat etiket is te afschuwelijk voor woorden, maar daardoor ook weer erg goed.''

De huidige Nederlandse opmars is een voortzetting van de wedergeboorte die Vedett sinds 2003 vanuit Brussel meemaakt. Het merk bestaat al sinds 1945, maar was na een zieltogend bestaan als exportbier sinds 1965 alleen nog te drinken in de directe omgeving van de brouwerij in het Vlaamse Breendonk.

''Het was echt een klein merk,'' aldus Johan Van Dyck van Duvel Moortgat. ''Er werd niet meer in het imago geïnvesteerd. Dat was te zien aan het etiket, dat volkomen achterhaald was. Zo achterhaald dat het vanzelf retro werd.''
Dat viel in 2003 ook een aantal Brusselse horecabazen op die in de vervallen Sint-Gorikshallen trendy uitgaansgelegenheden hadden opgezet. ''De mensen uit dat wereldje kwamen naar ons toe met frisse ideeën over Vedett,'' aldus Van Dyck.

Het bruine exportflesje werd groen, de smaak zuurder, zachter en met meer prik. Er kwamen een nieuw logo - een onbeholpen ogende pinguïn - en een nieuw etiket. Op de achterzijde daarvan worden foto's afgedrukt van Vedettdrinkers, die via de website van het pilsje kunnen worden geüpload.

Via de Brusselse horeca, maar vooral de Gentse feesten, raakte Vedett ook bekend in trendy Amsterdam. Bij Henk Smit komt vanaf 2008 een toenemend aantal aanvragen van hippe horeca binnen.

''Het past erg bij Amsterdam,'' zegt Van Rossum van café Kobalt. ''Het is een jong, beetje stout biertje. Bij ons wordt het vooral gedronken door de yuppie-creatieven; niet door alternatieve creatieven, die kiezen meer voor Duvel.''

Voor Vedett dient wel te worden afgetikt: 3,20 euro per flesje is geen uitzondering.''Maar daar krijg je wel een kwart méér pils voor dan in een fluitje.''

Hoeveel liter Vedett Henk Smit wekelijks in en om Amsterdam levert, wil Maarten Smit niet zeggen. ''Maar het groeit nog steeds.''
Duvel Moortgat verwacht er dit jaar anderhalf miljoen liter van te brouwen, tien keer zo veel als in 2003. Sinds kort is het ook in Londen en Tokio te drinken.
''We houden het graag klein,'' aldus Van Dyck, ''en zoeken de massamedia bewust niet op. Zo heeft Vedett meer overlevingskansen.'' (HERMAN STIL)