Opinie Bewaar

'Waarom mag het GVB mensen nachtenlang uit hun slaap houden?'

Het GVB werkt al weken 's nachts aan de tramsporen op het Roelof Hartplein
Het GVB werkt al weken 's nachts aan de tramsporen op het Roelof Hartplein © Mats van Soolingen

Het GVB werkt al een paar weken 's nachts aan de tramrails op het Roelof Hartplein, tot grote ergernis van bewoner David Frankenhuis. 'Mijn fysieke gezondheid, dagelijkse werkzaamheden, sociale leven en psychische stabiliteit lijden al geruime tijd onder het werk van het GVB,' schrijft hij in een ingezonden brief in Het Parool.

Amsterdam, het is drie uur 's nachts. Ik wil slapen, maar dat is onmogelijk. Er worden bij mijn huis aan het Roelof Hartplein door twee mannen laswerkzaamheden aan de tramrails verricht. De mannen doen dat in opdracht van het GVB. Al ruim twee weken zijn ze zes nachten per week tussen half één en half zes bezig. Ze zouden doorwerken tot de 24ste, maar inmiddels zijn we al dagen verder.

Het kabaal dat ze met de apparaten produceren is - ondanks mijn dubbelglas en oordoppen - oorverdovend. Maar wie klaagt, krijgt steevast te horen: 'ontheffing'. Gewoon een bureaucratische formaliteit ter omzeiling van de regel dat tussen elf uur 's avonds en zeven uur 's ochtends stilte heerst op straat. Een stempeltje van iemand op een kantoor.

Niet te voorkomen
In GVB-folders waarin de werkzaamheden worden aangekondigd, erkent de vervoerder overigens wel dat geluidshinder op zal treden. 'Helaas is dit niet te voorkomen,' aldus de tekst. Maar waarom dan? Waarom gebeuren het lassen, mokeren, drillen en andere extreem lawaai producerende arbeid niet overdag?

De tram kan er dan niet langs? Klopt, maar naast tramlijnen liggen in de stad haast overal wegen waar auto's kunnen rijden. En daar passen stadsbussen ook gewoon langs.

Dat komt qua logistieke inspanning neer op het regelen van enkele tijdelijke bushaltes plus een paar bussen, die dan enkele dagen op die route rijden. Extra voordeel van werken overdag is dat per dag zo'n driemaal zo lang gewerkt kan worden als nu, waardoor het werk veel sneller af zal zijn. Het organiseren van zo'n constructie is voor het GVB toch een fluitje van een cent?

Martelen
De realiteit is dat het werk aan de rails nu vele tientallen, zo niet honderden, mensen aan dit plein hun slaap kost. Bij vergelijkbare pleinen in de stad zal de situatie niet ernstig verschillen, vrees ik.

Mensen systematisch uit hun slaap houden komt juridisch niet voor niets neer op martelen. Al geruime tijd merk ik dat mijn fysieke gezondheid, dagelijkse werkzaamheden, sociale leven en psychische stabiliteit ernstig lijden door het GVB. Maar dat zet je haast weg als iemand die niet thuishoort in een grote stad.