Opinie Bewaar

Is het neerleggen van een varkenskop bij een moskee een vorm van geweld?

Is het neerleggen van een varkenskop bij een moskee een vorm van geweld?
© Het Parool

Theodor Holman (1953) is columnist, schrijver, televisie- en radiomaker. Elke dag, uitgezonderd zondag, lees je hier zijn column uit Het Parool.

Natuurlijk mag je tegen moslims geen geweld gebruiken. Je mag namelijk tegen niemand geweld gebruiken. Je moet ook iemands eigendommen met rust laten. Dus je mag geen moskee bekladden. Maar is het neerleggen van een varkenskop bij een moskee een vorm van geweld?

Volgens D66 en de VVD in Amsterdam wel. Ze vinden dat zelfs een vorm van islamofobie. Een ziekte dus. Een psychische stoornis. D66 en VVD willen dat die islamofobie wordt geregistreerd. Het is een maatregel die dicht tegen censuur aanligt. Een overheid gaat politiek zieken registreren.

Maar laten we terugkeren tot die varkenskop die bij een moskee wordt gelegd. Bijzonder onsmakelijk, maar het blijft een geweldloze vorm van protest.

Hoewel.

Je kunt stellen dat het bedreigend is. De boodschap van zo'n kop is: jij bent een varken en binnenkort zie jij er net zo uit als dit varken.

Is het te vergelijken met een kogelbrief? Of stel, ik leg een jerrycan bij een synagoge en ik heb daarop Zyklon B geschreven. Is dat hetzelfde als die varkenskop?

Als een varkenskop niet mag, mag je dan wel een schilderij, tekening of foto van een varkenskop bij de moskee leggen? Neemt de bedreiging dan toe of af? En als ik een bord met de tekst 'Bebloede Varkenskop' omhooghoud? En mag ik voor de synagoge een cartoon van zo'n Zyklon B-jerrycan ophouden?

VVD en D66 betogen: eenieder moet, volgens de wet, zijn of haar geloof in vrijheid onbedreigd kunnen belijden; varkenskop en jerrycan zijn bedreigend.

Dit is precies het probleem met de vrijheid van meningsuiting. Misschien zou ik het ook bedreigend vinden als ik een kogelbrief zou ontvangen, maar het blijft een symbool. Hoe bloederig een varkenskop ook kan zijn, het is een symbool. Hoe weet je dat je een symbool juist interpreteert?

Het zijn hakenkruisen, IS-vlaggen. Niet fijn, maar als je voor de vrijheid van meningsuiting bent, moet de overheid zich niet om symbolen bekommeren, tenzij er nog iets is wat de bedreiging oproept. Een kreet als 'Dood ze' of 'Vergas ze'. Maar alleen het symbool is niets. Als je doorredeneert, zou het voor Rotterdammers bedreigend zijn als je met een Ajaxshirt door Rotterdam loopt. Dat is misschien onverstandig om te doen, maar de overheid moet niet ingrijpen als iemand een Ajaxshirt draagt.

Wilt u reageren op dit artikel? Dat kan. Scroll een beetje naar beneden om een reactie te plaatsen of stuur een mail.