Amsterdam Bewaar

'Uberpop gevaarlijker dan een paar slechte chauffeurs'

Honderden taxichauffeurs protesteren in Den Haag tegen taxidienst Uber.
Honderden taxichauffeurs protesteren in Den Haag tegen taxidienst Uber. © Amaury Miller (www.amaurymiller.nl)

Als we Uber laten rijden, eindigen alle taxichauffeurs als zzp'er tegen een salaris onder het minimumloon, waarschuwt Ruud Zandvliet op de opiniepagina van Het Parool.

Ruud Zandvliet

is econoom en oprichter van Social enterprise Taxi Electric voor duurzaam taxivervoer.

Uberpop staat niet op zichzelf, maar is onderdeel van een trend (...) Steeds meer Nederlanders zijn gedwongen te concurreren met mensen die ver onder het minimumloon werken

Nadat Uberpop maanden lang de wet heeft overtreden, heeft een klein groepje chauffeurs het recht in eigen hand genomen. Dat mag niet. Maar de acties van deze vandalen zijn minder gevaarlijk dan Uberpop. Want als we toelaten dat Uber de wet blijft overtreden, werken we straks allemaal als zzp'er tegen een salaris onder het minimumloon en zonder pensioen.

De meeste Amsterdamse taxichauffeurs zijn ontzettend slechte publieke sprekers, soms zijn ze zelfs ronduit lomp. Dat is onhandig als je je belangen moet behartigen in de politieke arena. De meeste taxichauffeurs zijn echter ook betrokken burgers, die zich inzetten voor de stad en lijdzaam moeten toezien hoe een kleine groep het imago van de branche te grabbel gooit.

Dankzij betrokken chauffeurs is de Amsterdamse taximarkt de groenste van Europa. Van alle taxi's is inmiddels tien procent volledig elektrisch en dit aantal groeit hard. Ter vergelijking: in Nederland is nog geen procent van de auto's volledig elektrisch. Amsterdamse taxichauffeurs behoren dus tot de duurzaamste Nederlanders.

De kleine groep die het imago van de branche te grabbel gooit en zich niet aan de regels houdt, is vrijwel alle chauffeurs een doorn in het oog. Zij kunnen hier echter niets tegen doen. Het is aan de overheid de regels te handhaven. En dat gebeurt niet. Uber maakt dankbaar gebruik van de neiging van onze overheid de andere kant op te kijken als het handhaven van de wet lastig is.

Misbruik van de term 'Deeleconomie'
Uberpop is al in december door de rechter verboden. Toch gaat Uber gewoon door met de service. Daarmee plaatst ze zichzelf boven de wet. Wie door de marketing en techniek heen kijkt, ziet een bedrijf dat louter gedreven wordt door winstmaximalisatie. Voor Uber is de 'deeleconomie' een manier om het overtreden van de wet te rechtvaardigen en wetgeving te omzeilen die dient om werknemers en consumenten te beschermen.

Een gewone taxichauffeur krijgt betaald volgens de cao, mag niet meer dan 45 uur per week werken en bouwt een pensioen op. Een Uber­popchauffeur is een zzp'er die een fractie van het minimumloon verdient, niets opbouwt maar wel risico's draagt en zelf voor een auto moet zorgen. Het is dan ook niet zo bijzonder dat Uberpop zo veel goedkoper is dan een reguliere taxi.

Uberpop staat niet op zichzelf, maar is onderdeel van een trend. Door globaliseringen, Europese integratie en de veruberisering van de economie worden steeds meer Nederlanders gedwongen te concurreren met mensen die ver onder het minimumloon werken. Zij verliezen hun baan of worden noodgedwongen zzp'er.

We doen er daarom goed aan onszelf af te vragen wie vriend en wie vijand is: de taxichauffeurs die misschien soms een grote mond hebben, maar in het algemeen hard werken voor een bescheiden inkomen, of de miljardenbedrijven die vinden dat ze boven onze wet staan?