Amsterdam Bewaar

'De Pekmarkt in Noord is goed begonnen, maar het kan nog veel beter'

Op de Van der Pekmarkt staan de kramen aaneengesloten en er zijn veel minder lege plekken dan op het Mosveld.
Op de Van der Pekmarkt staan de kramen aaneengesloten en er zijn veel minder lege plekken dan op het Mosveld. © Marc Driessen

Ondanks de aanvankelijke weerstand is de Pekmarkt in Noord goed begonnen, stelt Gerrie Ruijsink in een opiniestuk in Het Parool. Maar het kan nog beter.

Gerrie Ruijsink

was voorheen projectmanager Wijkwinkelcentrum Oud Noord/Pekmarkt.

Noorderlingen zeggen dat je sollicitatiebrief meteen opzij werd gelegd als je uit de Van der Pekstraat kwam

Gerrie Ruijsink

Lange tijd was een groot deel van de kooplieden het volstrekt oneens met de verplaatsing van hun markt van het Mosveld naar de Van der Pekstraat in september 2014. Sommigen hadden een sterke historische verbondenheid met het Mosveld, ooit de grootste markt van Amsterdam. De Van der Pekstraat werd beschouwd als een ranzig tochtgat waar niemand zou komen.

Men voelde zich 'gepakt' door de overheid, de crisis deed zich voelen en nu moesten ze ook nog plaatsmaken voor het grootwinkelbedrijf. Op 12 maart werd op het Mosveld de eerste paal geslagen voor winkelcentrum Mosveld.

Slecht imago
De Van der Pekbuurt heeft van oudsher een slecht imago. De straat was slecht onderhouden, er zat wat marginale horeca en er zijn verhalen over drugsdealers en vechtpartijen. Noorderlingen zeggen dat je sollicitatiebrief meteen opzij werd gelegd als je uit de Van der Pekstraat kwam. Veel oorspronkelijke bewoners zijn vertrokken of uitgeplaatst door Ymere, in afwachting van de renovatie van de buurt.

Maar door de ontwikkelingen langs de IJ-oever is de betekenis van de Van der Pekbuurt veranderd. De studenten die er tijdelijk kwamen te wonen, waarderen de nabijheid van de stad en de reuring bij de NDSM-werf.

Hotspot
Filmmuseum Eye zorgt voor overvolle ponten en de bewoners van Overhoeks zoeken naar winkels en vertier in de buurt. Ymere begon met het omzetten van een aantal woningen naar winkelruimte, Il Pecorino vestigde zich er, gevolgd door de Soepboer en in 2012 een boekhandel. Achter het NH-hotel vestigde zich het kunstenaarscollectief De Ceuvel, dat na opening een instant hotspot werd.

In 2014 werd Amsterdam-Noord in de media uitgeroepen tot de derde meest hippe buurt ter wereld en bleek de Van der Pekstraat bij het hippe deel te horen. Ondernemers meldden zich massaal.

De nieuwe inrichting blijkt een schot in de roos. Hoogwaardig materiaal, een veel minder prominente plek voor de auto en bovenal: ruimte. Door de, zeker niet onomstreden, kap van de karakteristieke bomen was er opeens weer zicht op de Sint Nicolaaskerk en op de gevels.

Spelen en flaneren
Al voor de verhuizing van de markt werd de nieuwe middenberm gebruikt om te spelen en te flaneren. Ook op dagen dat er geen markt is, wordt de straat gebruikt. De vele passerende fietsers zien de markt, die veel zichtbaarder is dan op het Mosveld, en stoppen om boodschappen te doen.

Vanaf de allereerste dag draait de Pekmarkt als een tierelier. Doordat er een herindeling nodig was voor de kleinere Pekmarkt zijn de kooplieden aaneengesloten opgesteld. Er zijn veel minder lege plekken en daardoor is er ook minder ruimte voor sollicitanten. Dat komt de kwaliteit op de markt ten goede.

Mama Louise
Het was ook duidelijk dat de invulling van de markt versterkt moest worden. Initiatiefnemers van andere themamarkten en evenementen werden benaderd en uitgehoord over de mogelijkheden die zij voor de Van der Pekstraat zagen. Uiteindelijk werd een samenwerkingsverband gevormd tussen Sien (de partij achter de maandelijkse Neighbourfoodmarket in het Westerpark) en de Stichting Mama Louise, vernoemd naar de vrouw van Jan Ernst van der Pek en al langere tijd in Noord actief.

Gezamenlijk hadden zij voldoende markt- en lokale kennis om de themamarkt op te zetten en de ondernemers te contracteren die daar verkopen. Met op vrijdag een boeren-biologische markt en op zaterdag een bonte markt met eten, vintage, ambachten en een podium. Niet alleen zomers bij mooi weer, maar het hele jaar door.

Multicultimengeling
Themamarkt, warenmarkt en winkeliers communiceren gezamenlijk onder de naam Pek op Noord. Samen optrekken en communiceren, niet alleen in De Echo, maar nu ook op Facebook en Twitter. Op de markt manifesteert deze combinatie van oud en nieuw zich niet alleen in het aanbod, maar ook onder de bezoekers: een multicultimengeling van jong en oud, arm en rijk.

De Pekmarkt is goed begonnen. Maar het kan nog veel beter. Zoals Maurice de Sokkenkoning zegt: 'Wij hebben hier goud in handen.'

De verordening op de straathandel moet zo worden aangepast dat het mogelijk wordt kwaliteit boven anciënniteit te stellen. De themamarkten moeten groter en beter. Zij moeten een eigen klantenkring opbouwen en behouden, niet alleen bij mooi weer, maar ook in de winter. Het uiterlijk van de markt moet worden verbeterd, er moeten activiteiten worden georganiseerd (van standwerkers tot livemuziek) en de unieke combinatie van oud en nieuw moet worden uitgebuit. Met voldoende (fiets)parkeerplekken, een goed beheer en handhaving van de marktregels kan de Pekmarkt nog veel sterker en aantrekkelijker worden en uitgroeien tot de trots van Oud Noord. Niet 'Ieder voor zich en God voor ons allen', maar 'Wij maken de markt'.

Wilt u reageren op dit artikel? Dat kan! Scroll (een beetje) naar beneden om een reactie te plaatsen.