Opinie Bewaar

'We zouden helemaal niet zo blij moeten worden van mode'

'We zouden helemaal niet zo blij moeten worden van mode'
© ANP

Het is Amsterdam Fashion Week en dus staat de stad tot genoegen van velen weer bol van de mode. Maar moeten we wel blij worden van mode? Claudia Hulshof en Lynsey Dubbeld vinden van niet.

Claudia Hulshof

is image consultant en auteur van het boek 'Signalen. Kledingstijl op je werk'
Lynsey Dubbeld

is trendanalist en auteur van het boek 'Mode voor morgen. Duurzame kleding in Nederland'

Voor het gros van de vrouwen is de zoektocht naar een jurk geen bron van geluk, maar een terugkerende nachtmerrie

Voor consumenten en ondernemers is het hysterische tempo van de hedendaagse mode eerder een last dan een lust. En het milieu wordt er ook al niet beter van.

Geluk is een jurk, aldus Cecile Narinx van modebijbel Harper's Bazaar. Maar er is niet enkel reden tot blijdschap. Daarvoor geeft de modewereld consumenten, winkeliers, producenten en het milieu te veel het nakijken.

1. Mode maakt mensen niet mooier en gelukkiger
Mode gaat niet over de mensen die het dragen. We hebben er allemaal ervaring mee: modieuze kleding staat niet, past niet of is onflatteus én oncomfortabel. Dit komt doordat mode vooral wordt ontworpen voor mannen en vrouwen met lange, dunne, rechthoekige lichamen - de modellen die we in bladen en op catwalks zien. Mode wordt niet gemaakt voor gewone mensen en hun een ­variatie aan lichaamsvormen, al ­worden zij wel geacht de kleding te kopen.

Dus zijn we veroordeeld tot eindeloze shoppingsessies om kleding te vinden die ons goed past, die ons aantrekkelijk maakt en die onze schoonheidsfoutjes verhult. Met als gevolg: veel frustraties, veel miskopen en veel platte portemonnees. Voor het gros van de vrouwen is de zoektocht naar een jurk geen bron van geluk, maar een terugkerende nachtmerrie.

2. Mode zal de kleine ondernemer niet redden
Cinderella, Jeansonline, Mexx, Thom Broekman: het is maar een kleine greep uit de modebedrijven die recentelijk failliet gingen. De consumentenbestedingen aan kleding geven al jaren weinig reden tot optimisme. Het huidige modesysteem, dat draait om razendsnel veranderende trends en collecties, zal het tij niet keren. Fast fashion-ketens en discounters verleiden consumenten met goedkope kopieën van catwalkcollecties. De prijs wordt op deze manier het doorslaggevende aankoopcriterium. En op dat vlak kunnen midprice brands en kleine (web)winkeliers onmogelijk concurreren met de grote jongens.

3. Mode is niet mooi voor het milieu
Kinderen die twaalf uur per dag katoen plukken in Turkije. Meisjes die gedwongen werken in spinnerijen in India. Ondervoede arbeiders die massaal flauwvallen in textielfabrieken in Cambodja. Vergiftigde rivieren in China. Verzilte akkers in Oezbekistan.

De negatieve effecten van kledingproductie op mens en milieu zijn inmiddels wel bekend. De goedkope kleding die onze winkels domineert, wordt gemaakt in ­lagelonenlanden waar fatsoenlijke arbeidsomstandigheden, eerlijke ­lonen en milieubescherming geen vanzelfsprekendheden zijn.

Bovendien: de alsmaar wisselende collecties met trendgebonden items van lage kwaliteit werken wegwerpgedrag in de hand. Met alle gevolgen van dien voor de wereldwijde afvalberg.

Het aura van schoonheid en glamour dat om de modewereld hangt, kunnen we beter een rookgordijn noemen.