Trending Bewaar

'Kunst verdient even veel aandacht als porno'

Poster uit de campagne Art Sells voor de Museumnacht
Poster uit de campagne Art Sells voor de Museumnacht © Stichting Museumnacht

Volgens Meredith Greer, communitymanager van Stichting Museumnacht Amsterdam, zijn de posters van de campagne Art Sells duidelijk met een knipoog gemaakt. Via deze weg probeert de stichting meer jongeren naar musea te krijgen. Greer reageert op de kritiek en legt het idee achter de posters uit.

Meredith Greer
communitymanager van Stichting Museumnacht Amsterdam en hoofdredacteur van Nachtbrakers.nl

We willen een plek veroveren in onze maatschappelijke discussie op een manier die relevant is voor jongeren.

Aan het begin van deze maand hebben we de campagne gelanceerd voor de 15e Museumnacht van Amsterdam. Onze campagne is gemaakt door Festina Lente Collective en de gerenommeerde fotograaf Govert de Roos. We hebben haar feestelijk gepresenteerd in het Bijbels Museum en met veel aanwezige museumdirecties getoost met een breezer.

Sinds de posters door de stad hangen is er het nodige over gezegd. Zo ook woensdag in deze krant, - waarvoor dank, overigens. Zelfs de ChristenUnie had iets te tweeten over de Museumnacht!

Er zijn mensen die laaiend enthousiast zijn. Mensen vragen: 'Wat hebben die tieten met musea te maken?'. Er zijn boze reacties van mensen die de campagne verschrikkelijk vinden. Maar er zijn ook mensen die vinden dat we veel verder hadden moeten gaan.

Gezien het mediadieet van de gemiddelde jongere denk ik dat Art Sells heel braaf is en er zit overduidelijk een knipoog in.

Aandacht
Ons doel is jonge Amsterdammers te verbinden met de musea van hun stad. Voor kinderen en ouderen gebeurt er genoeg. Wij vragen ons met deze campagne af wat er voor musea nog nodig is om op te vallen. Waarom krijgt wat in musea te doen en te zien is zo weinig aandacht? Hun inhoud is fantastisch, van historische kennis en engagement tot bloedstollende schoonheid. Ook de programmering op de Museumnacht staat als een huis. U kunt hem bekijken op onze website.

Een groot deel van de musea is blij met de discussie en aandacht. Een klein aantal kan zich er niet in vinden. De realiteit is echter dat je nooit vijftig culturele instellingen blij kunt maken met één campagne.
Wat wij willen bereiken is dat aan kunst en ons erfgoed evenveel aandacht wordt gegeven als aan seks, seksualisering en porno. We willen een plek veroveren in onze maatschappelijke discussie op een manier die relevant is voor jongeren. Dat is onze campagne: Art Sells.