Amsterdam Bewaar

'Brug over het IJ is onmisbaar voor Noord'

Impressie van een brug over het IJ. Een brug is goedkoper dan extra ponten en zal een impuls betekenen voor de gebiedsontwikkeling en de werkgelegenheid in Amsterdam-Noord.
Impressie van een brug over het IJ. Een brug is goedkoper dan extra ponten en zal een impuls betekenen voor de gebiedsontwikkeling en de werkgelegenheid in Amsterdam-Noord. © Cees van Giessen-CIIID

Noord trekt steeds meer mensen, maar het stadsdeel is slecht bereikbaar. Hoogste tijd daar echt wat aan te doen, aldus Sandra den Hamer, directeur van Filmmuseum Eye, Sander Groet, initiatiefnemer van ADAM Toren en Touria Meliani, Algemeen directeur van de Tolhuistuin.

Sandra den Hamer

Directeur van Eye Filmmuseum
Sander Groet

Initiatiefnemer voor ADAM toren
Touria Meliani

Algemeen directeur van de Tolhuistuin

Een brug over het IJ is goedkoper dan extra ponten en zal een impuls betekenen voor de gebiedsontwikkeling en de werkgelegenheid in Noord.

Amsterdam-Noord bruist. Vol trots wordt het ene na het andere spectaculaire plan gepresenteerd. De woningbouw komt weer op stoom en alleen al op de noordelijke IJ-oevers komen, naast het al florerende Eye Filmmuseum en de recent geopende Tolhuistuin, diverse nieuwe grote culturele publieksattracties, scholen, hotels, horeca en woontorens.

Het nieuwe Maritim congreshotel gaat zeshonderd kamers tellen en biedt accommodatie aan vijfduizend congresgangers per dag. Er komen twee woontorens met meer dan vijfhonderd appartementen. Het Clink Hostel in het Grootlab krijgt 750 bedden. Er komen twee faculteiten van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en het Hyperion Lyceum zal de komende jaren flink groeien. Aan de noordzijde van Eye en de voormalige Shelltoren komt de komende jaren de grootste bouwput van de stad te liggen.

We verwachten jaarlijks miljoenen extra bezoekers op de noordoever. Bezoekers waarvan het grootste deel de pont neemt tussen het CS en de Buiksloterweg. Iedereen die wel eens de pont neemt, constateert dat het bijna dagelijks drukker wordt. De romantiek van de overtocht wordt verdrongen door de soms chaotische taferelen om de pont op en af te komen.

Oplossing
Inmiddels loopt Amsterdam achter de feiten aan. De nieuwe Noord/Zuidlijn die over een paar jaar gaat rijden biedt geen soelaas en zal de pont niet ontlasten. De eerste halte ligt immers anderhalve kilometer verder in Noord. Halte Sixhaven zou een welkome aanvulling zijn geweest, maar deze is als enige van de Noord/Zuidlijnstations wegbezuinigd.

De oplossing ligt wat ons betreft niet in een pontje erbij en nog een pontje erbij. Dit is een lapmiddel dat op korte termijn misschien iets van de drukte kan wegnemen, maar door de beperkte doorstroomsnelheid van de pontjes is dit zeker geen structurele oplossing.

Een brug over het IJ is goedkoper dan extra ponten en zal een impuls betekenen voor de gebiedsontwikkeling en de werkgelegenheid in Noord. Een brug is ook veiliger, het biedt 24 uur per dag ongelimiteerde vervoerscapaciteit, het bevordert het fietsen en daarmee gezonde lichaamsbeweging en is veel milieuvriendelijker dan de olieverslindende, vervuilende ponten. Tenslotte verbindt een brug twee grote delen van Amsterdam waardoor de stad groter wordt en het 'oude' centrum ontlast zal worden.

Wij pleiten voor een vaste verbinding via een voetgangers-fietsbrug achter het CS. Trek de Rode Loper door naar Noord zodat het stadsdeel echt verbonden wordt met de rest van de stad.

Ouderwets
Over een brug over het IJ wordt al 150 jaar gesproken. Al die tijd is er niets gedaan; Amsterdam is hierdoor één van de weinige steden in de wereld zonder centrale brugverbinding met 'de overkant' en moet het nog steeds doen met een in 1897 in het leven geroepen pontverbinding. Met de stormachtige ontwikkeling van Noord is het moment gekomen dat de gemeente Amsterdam er niet meer omheen kan.

Gemeente, schrijf een prijsvraag uit onder een aantal gerenommeerde bureaus en er komt een prachtig ontwerp met iconische waarde dat Amsterdam verder internationaal op de kaart zet.

Wij sluiten onze ogen niet voor de belangen van anderen. De grootste uitdaging ligt bij het ontvangen van de cruiseschepen tot in het hart van onze mooie stad en het niet hinderen van de overige scheepvaart. Wij roepen iedereen op hier creatieve oplossingen voor te bedenken.
Kortom, de IJbrug is noodzakelijk, realiseerbaar en had er allang moeten liggen! Noord - en daarmee heel Amsterdam - verdient een vaste oeververbinding. Waar wachten we nog op?

Wil je reageren op dit artikel? Dat kan! Scroll (een beetje) naar beneden om een reactie te plaatsen.