Binnenland Bewaar

Vrouw betaalt veel meer voor zelfde product dan man

Scheren is voor vrouwen een aanzienlijk duurdere aangelegenheid dan voor mannen
Scheren is voor vrouwen een aanzienlijk duurdere aangelegenheid dan voor mannen © Thinkstock

Hetzelfde product, een andere prijs. Vrouwen betalen meer voor verzorgingsproducten dan mannen.

Als vrouw kun je maar beter een mannenluchtje opspuiten. Dolce & Gabbana Pour Femme Intense (25 ml) kost bij Douglas €72,46. De mannelijke variant Pour Homme Intenso (40 ml) €53,38. Een verschil van ruim 150 procent, maar hetzelfde merk en dezelfde lijn.

In Groot-Brittannië onderzocht The Times onlangs honderden soortgelijke mannelijke en vrouwelijke producten. De uitkomst: vrouwenproducten zijn gemiddeld 37 procent duurder. Het Parool vergeleek ook tientallen producten en stuitte op grote prijsverschillen. Vooral bij verzorgingsartikelen is de vrouw in Nederland duurder uit: gemiddeld tussen de tien en de dertig procent.

Neem bijvoorbeeld Gillettescheergel. De Venus Satin Care 'voor de gevoelige huid' in een wit met lichtgroene bus kost €3,39 euro. De mannelijke variant voor de gevoelige huid in een zwart met groene bus kost 2,49. Zo betaal je als vrouw 25 procent meer voor hetzelfde product.

Of douchegel van het huismerk van Kruidvat: een man kan zich inzepen voor slechts 99 cent, terwijl een vrouw €1,15 kwijt is. Dan maar voortaan je benen scheren met mannenscheergel?

Schoonheidsideaal
Hoe kan het dat vrouwen meer betalen voor exact hetzelfde product alleen in een ander jasje? Volgens Corine Van Hellemont van de Universiteit Gent en gespecialiseerd in genderdiversiteit komt dit door het schoonheidsideaal. 'Vrouwen hebben het gevoel hier meer aan te moeten voldoen dan mannen. Dus zijn ze bereid hier meer geld voor neer te leggen. Ook al gaat het om exact dezelfde producten.'

'Bizar,' noemt Justine van de Beek (19) van het feministische blog stellingdames.nl het. 'Bedrijven weten dat ze dit kunnen maken en spelen op de onzekerheid van vrouwen in. Vrouwen voelen de druk om er goed uit te zien.'

Waarom gebruiken consumenten geen uniseksproducten? 'Vrouwen en mannen hebben het verlangen zich van elkaar te onderscheiden,' zegt Van Hellemont. 'Marketing speelt daarop in en ontwikkelt daarom mannelijke en vrouwelijke producten.'

Als je als vrouw bij een man onder de douche staat, heb je het gevoel niet zijn douchegel met een stoer uiterlijk te kunnen gebruiken. Je koopt dus je eigen product en dat betekent meer inkomsten. Van de Beek:'Ik zou zeggen: vrouwen, koop allemaal die mannenspullen!'