Binnenland Bewaar

Financiering zeesluis IJmuiden is rond, bouw kan beginnen

De nieuwe zeesluis
De nieuwe zeesluis © Fotostudio Honing Beverwijk

De bouw van de nieuwe zeesluis bij IJmuiden kan beginnen; de financiering is rond. Daarmee is de breedte van zeventig meter definitief geworden en staat vast dat Amsterdam de allergrootste zeesluis ter wereld krijgt.

Met de bouw en het onderhoud van de zeesluis bij IJmuiden is circa vijfhonderd miljoen euro gemoeid. Dat maakt het consortium dat van de zomer de opdracht voor de sluis in de wacht sleepte, vanmiddag bekend.

Een consortium van BAM-PGGM, VolkerWessels en investeerder DIF kwam in juli als winnaar uit de aanbesteding voor de nieuwe, bredere poort naar de Amsterdamse haven. Nu is ook de financiering rond die het consortium, bovenop een deel eigen vermogen en een lening van de Europese Investeringsbank, los kreeg bij een consortium van banken.

De bouw wordt uitgevoerd door de aannemers BAM en VolkerWessels. Als onderaannemers verrichten Van Oord en Boskalis de baggerwerkzaamheden. BAM-PGGM, VolkerWessels en DIF nemen niet alleen de bouw en het ontwerp voor hun rekening, maar ook de financiering en het onderhoud voor 26 jaar. In juli werd bekend dat zij met hun bieding voor een zeventig meter brede sluis de voorkeur kregen boven vier andere consortia.

Grootste
Bij het besluit tot de bouw van een nieuwe sluis gingen de betrokken overheden uit van een 65 meter brede sluis waarvoor, inclusief btw en kosten voor Rijkswaterstaat zelf, 764 miljoen euro werd uitgetrokken. Maar als bouwers kans zagen de sluis binnen hetzelfde budget vijf meter breder te maken, had dat de voorkeur. Zo werden aannemers uitgedaagd om er een schepje bovenop te doen.

Met zeventig meter wordt de nieuwe sluis bij IJmuiden de grootste ter wereld, en dus breder dan de sluis die Antwerpen momenteel bouwt. Deze Deurganckdoksluis wordt 68 meter breed, 500 meter lang en bijna 18 meter diep. Dat is ongeveer even lang en diep als de nieuwe sluis bij IJmuiden.

Bouw
Bij IJmuiden gaat begin volgend jaar de eerste schop de grond in. Nog dit jaar beginnen voorbereidende werkzaamheden. Er wordt archeologisch onderzoek gedaan en eventuele explosieven uit de Tweede Wereldoorlog worden opgeruimd.

Eind 2019 moet de nieuwe sluis in bedrijf komen. Tot die tijd worden schepen geschut door de vijftig meter brede Noordersluis uit 1929. Van de aanlegkosten komt 105 miljoen euro voor rekening van de gemeente Amsterdam. De provincie draagt 58 miljoen euro bij. Amsterdam betaalt daarmee mee aan het tien jaar eerder gereedkomen van de sluis.

De sluis was strikt genomen niet helemaal aan het einde van zijn levensduur. Maar de steeds grotere gevoeligheid voor storingen hindert de havens achter de sluis bij verdere groei. Vandaar de niet aflatende lobby die vanuit het bedrijfsleven is gevoerd voor de sluis die een groei naar 125 miljoen ton mogelijk moet maken. In 2014 sloegen de havens van Amsterdam, IJmuiden, Beverwijk en Zaanstad 97 miljoen ton over.