Binnenland Bewaar

Albert Heijn opent op Weteringschans eerste super met alleen zelfscanners

Albert Heijn opent op Weteringschans eerste super met alleen zelfscanners
© Eva Plevier

Albert Heijn opent een supermarkt zonder caissières. Aan de Weteringschans gaat vandaag de tachtigste Amsterdamse vestiging van de keten open. Het is de eerste supermarkt in Nederland waar uitsluitend via zelfscan kan worden betaald. Als de proef slaagt, worden veel meer AH's caissièreloos.

De klant die alcohol koopt, zal altijd hulp van een medewerker krijgen

In de zaak, gevestigd in het vroegere onderkomen van Surinam Airways bij het Weteringcircuit, kunnen klanten de streepjescode op hun boodschappen direct uit het rek scannen met een zelfscanner, die bij de ingag kan worden gepakt, of de Appie-app op hun mobieltje.

Bij drie afrekenpunten moet vervolgens worden betaald. Daarnaast kan de inhoud van het boodschappenmandje worden gescand bij Scan & Go-kassa's. Betalen gaat vervolgens alleen met pinpas - op de traditionele manier of contactloos. Cash geld wordt in de eerste zelfscan-AH niet geaccepteerd.

In de toekomst moet het ook mogelijk zijn direct vanuit de Appie-app de gescande boodschappen af te rekenen. 'We zijn daar intensief mee bezig. Het is alleen wachten op de banken en betaalinstellingen voordat we weten hoe dat eruit zal zien.'

'Het is voor het eerst dat we alle drie de zelfscanmogelijkheden in één winkel combineren,' zegt Cees van Vliet, directeur winkels & distributie bij Albert Heijn. 'En het is de eerste supermarkt in Nederland waar alleen gescand kan worden.' Wel baat Ahold al een aantal AH to Go's uit waar alleen egscand kan worden.

Zelfscannen kan verder al in 204 gewone AH's. In een aantal vestigingen, zoals die achter de Dam en aan de Wibautstraat staan bovendien Scan & Go-kassa's. Maar altijd kon de klant ook nog kiezen voor een caissière.

Het gaat aan de Weteringschans nog om een proef. 'Van elk zelfscansysteem weten we dat het werkt. En we weten dat klanten die het gebruiken er tevreden over zijn. Nu zetten we de volgende stap en maken zelfscannen de norm. Maar we gaan natuurlijk goed luisteren wat de klant ervan vindt en passen aan de hand van die reacties zaken aan.'

Korte rijen
Volgens Van Vliet leidt zelfscannen tot korte rijen en weinig wachttijd bij de kassa's. Voor de supermarkt scheelt het ruimte. 'Deze vestiging is met net vijfhonderd vierkante meter vrij klein. Doordat we geen kassablokken hoeven neer te zetten, is er meer ruimte voor het assortiment.'

Van Vliet gelooft niet dat zelfscannen tot meer winkeldiefstal leidt. 'Bij de vestigingen waar zelfscannen nu een optie is, hebben we dat goed in de hand. Bovendien is er evenveel personeel in de zaak aanwezig als normaal, alleen loopt het kassapersoneel nu rond, ook om te helpen bij afrekenen.' In de vestiging, die veertien uur per dag, zeven dagen in de week open zal zijn, komen circa zestig mensen te werken.

'We gaan uit van een vergissing'
Via de Bonuskaart houdt AH bij hoe trouw de klant afrekent. Klanten die wat minder behendig zijn zullen vaker hulp krijgen van winkelpersoneel, dat via een elektronisch systeem wordt gewaarschuwd. 'We gaan altijd uit van een vergissing. We zien ook gebeuren dat mensen twee keer hetzelfde product afrekenen.'

De klant die alcohol koopt, zal altijd hulp van een medewerker krijgen. 'De kassa blokkeert zodra alcohol wordt aangeboden. Om verkoop aan minderjarigen te voorkomen, kan alcohol alleen worden afgerekend als een medewerker de kassa vervolgens vrij geeft. Als iemand 25 jaar of jonger wordt geschat, dan zal hij zich eerst moeten legitimeren.'


Lees vandaag (6 oktober) meer in Het Parool: 'Hoe Appie zelfscannende klanten volgt'.