Amsterdam Bewaar

'Neem maatregelen tegen Chinese webwinkels'

Personeel van de Chinese webwinkelgigant Alibaba kijkt via videoschermen naar de beursintroductie van het bedrijf afgelopen september op Wall Street. Alibaba verkoopt in Nederland producten via dochter Aliexpress
Personeel van de Chinese webwinkelgigant Alibaba kijkt via videoschermen naar de beursintroductie van het bedrijf afgelopen september op Wall Street. Alibaba verkoopt in Nederland producten via dochter Aliexpress © EPA

Er moet een dam worden opgeworpen tegen Chinese webwinkels die spullen tegen bodemprijzen naar Nederland versturen. Volgens brancheorganisatie Thuiswinkel.org gaat het om oneerlijke concurrentie.

'De webwinkels krijgen alle steun van de Chinese overheid,' zegt Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. Het gaat daarbij volgens hem om gunstige tarieven voor het verzenden van bestellingen.

'Daardoor kunnen ze voor een habbekrats producten aanbieden, vaak zelfs zonder verzendkosten. Het is voor Nederlandse webwinkels vaak duurder om spullen naar België te sturen, dan het voor Chinese webwinkels is om hun producten naar Europa te zenden.' China wil met die steun zijn export bevorderen en tegelijkertijd een sleutelrol claimen in de mondiale internethandel.

De organisatie wil dat het ministerie van Economische Zaken maatregelen neemt om zulke oneerlijke concurrentie te voorkomen. 'Wat mij betreft eerst in een vriendelijk gesprek om duidelijk te maken dat ze zich wel aan de regels moeten houden als ze hier actief worden.' Als er niet wordt geluisterd, is Jongen voorstander van ingrijpender maatregelen, zoals een verbod of extra heffingen op zendingen uit China.

Het ministerie bevestigt gesprekken te voeren met de brancheorganisatie. 'Met de sector werken we aan een retailagenda voor de toekomst van de detailhandel," zegt een woordvoerder. 'Daarvan maken de opmerkingen van Thuiswinkel.org deel uit.'

Alibaba
Het aantal Chinese webwinkels dat zich op ons land richt, is sinds de beursgang van gigant Alibaba - hier actief als AliExpress - afgelopen maand explosief gestegen. Zeker zeven Chinese aanbieders hebben het vizier, met al dan niet kundig vertaalde webwinkels, inmiddels op Nederland gericht.

Hun dienstverlening is wisselvallig, zo blijkt uit een steekproef van deze krant. Van tien bestelde artikelen is de helft na anderhalve maand nog altijd niet gearriveerd, was één bestelling stuk en moesten voor een ander aan de deur douanekosten worden bijbetaald die niet tevoren waren vermeld.

De Consumentenbond is slecht te spreken over Chinese webwinkels. 'Bestellen levert in de praktijk nauwelijks voordeel op door de bijkomende douane- en invoerkosten. Maar consumenten zien die kosten niet als ze bestellen; daar komen ze pas achter als de spullen worden bezorgd.'

Lees vandaag (20-11) meer in Het Parool: 'Naar de Chinees'