Amsterdam Bewaar

Elektrische Tesla-taxi's rijden vanaf Schiphol door Amsterdam

Elektrische Tesla-taxi's rijden vanaf Schiphol door Amsterdam
© Doede Bardok

Met een stoet van vijftig Teslataxi's is vanmorgen het elektrische taxivervoer vanaf Schiphol van start gegaan. Ook in Amsterdam zullen de sportief uitgevoerde taxi's veel kilometers maken, wat gunstig is voor de luchtkwaliteit in de stad.

In totaal gaan 167 volledig elektrische taxi's rijden vanaf Schiphol, zoals eerder dit jaar is vastgelegd bij de aanbesteding van de voornaamste opstapplaats voor de aankomsthal. Binnen afzienbare tijd komt dit aantal op de weg, de laadcapaciteit is nog net niet helemaal op peil.

Van hieruit verzorgen de Tesla's straks ongeveer de helft van de taxiritten vanaf de luchthaven, zo schat een woordvoerder van Schiphol. Op drukke momenten zal er altijd nog behoefte zijn aan chauffeurs die bijspringen en die zullen toch nog vaak voorrijden in taxi's zonder stekker.

Dikke kabels
De twee winnaars van de aanbesteding, Bios-groep (71 Tesla's) en BBF-Schipholtaxi (96), hebben zelf voor laadpalen moeten zorgen. Bios-groep doet dat met een binnenkort te openen laadstation op Schiphol-Rijk dat het grootste van Europa heet te zijn. 'Met heel veel dikke kabels en laadpalen, waar de auto's met een uitgekiend systeem snel of langzaam worden volgeladen, afhankelijk van wanneer ze nodig zijn,' zegt Martijn van Leeuwen van Bios-groep.

Schipholtaxi beschikt over 24 laadplekken op eigen terrein bij het kantoor in Amsterdam. Anders dan de chauffeurs in loondienst van Biosgroep, is Schipholtaxi een collectief van zelfstandige rijders, die een laadpaal in hun eigen woonbuurt hebben. En 'het leeuwendeel' van die chauffeurs woont in Amsterdam, volgens directeur Gamis El Bouakili van Schipholtaxi.

Vanaf Schiphol gaat toch al zo'n tachtig procent van de ritten naar Amsterdam, zo leert de ervaring Schipholtaxi en Bios-groep. De luxe taxi's worden veel gebruikt door buitenlandse toeristen en congresgangers die veelal Amsterdam als bestemming hebben. Die auto's zullen zo nodig in Amsterdam bijladen, bij de openbare laadpalen, om vanuit de stad als het even kan weer passagiers naar Schiphol te vervoeren.

Luchtverontreiniging
Vandaar ook de verwachting dat de Tesla's veel in Amsterdam te zien zullen zijn. Ze nemen de plaats in van de bekende Mercedessen op diesel, zodat de taxi's juist in hartje stad, waar de luchtkwaliteit onder druk staat, een stuk minder luchtverontreiniging veroorzaken. 'En ze zijn nog stiller ook,' zegt Van Leeuwen.

De actieradius van elektrische auto's is nog wel een factor om rekening mee te houden. De Tesla Model S rijdt met een volle accu zo'n 380 kilometer. 'Of iets meer, als je rustig rijdt. Het is een heel snelle auto, hij gaat als een speer weg bij het stoplicht. Met software hebben we ze daarom gedowntuned. Nu gaan ze maximaal 130 en de acceleratie is teruggebracht.'

Maar is de Tesla wel zo geschikt als taxi? De eerste associatie die het merk nu oproept is toch die van de sportwagen die het elektrisch rijden hip of zelfs sexy heeft gemaakt. Is daarin wel ruimte voor grote koffers?
Dat valt mee. 'Je kunt er heel comfortabel in zitten,' verzekert Van Leeuwen. Met bijna 750 liter is de kofferbak van de Tesla Model S riant te noemen. 'Het is eigenlijk een zakelijke sedan,' zegt El Bouakili. 'En omdat voorin geen motor zit is daar ook nog wat kofferruimte.'