Binnenland Bewaar

'Primarkeffect', meer bezoekers in winkelgebieden, blijkt tijdelijk te zijn

In Zaandam leidde de komst van Primark even tot meer bezoekers.
In Zaandam leidde de komst van Primark even tot meer bezoekers. © Floris Lok

In steden waar de Ierse koopjesketen Primark zich vestigt, nemen de bezoekersaantallen eerst flink toe, om daarna sterk te dalen. Met veertien procent meer passanten lijkt Almere zich volgens de metingen van winkeladviseur Locatus het afgelopen kwartaal, ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, meer dan ontworsteld te hebben aan de economische crisis.

Het grote verschil tussen beide herfstperiodes: Primark. De Ieren vestigden zich eind vorig jaar prominent in het Almeerse winkelhart.
In Zaandam deed zich eerder hetzelfde fenomeen voor, maar daar is het Primarkeffect al weer voorbij. Omdat de komst van de Ieren samenviel met een flinke renovatie van het winkelgebied, waren de gevolgen beperkt. Het aantal passanten ligt er volgens Locatus wel hoger dan een jaar geleden.

Dat geldt niet voor de meeste Nederlandse winkelgebieden. De winkelstraten blijven leeglopen. Tussen juli en oktober daalde het aantal bezoekers van Nederlands belangrijkste winkelstraten en -gebieden met twee procent.

Dit voorjaar sloeg Locatus alarm toen bleek dat het aantal passanten in de 33 belangrijkste winkelgebieden in een jaar met tien procent was gedaald. Dat was, zeggen de winkeladviseurs nu, een incident, vanwege het slechte voorjaarsweer en maar ten dele door de economische crisis.

Dit jaar zal de daling uitkomen op het gemiddelde van de laatste tien jaar. Door de opkomst van internetwinkelen is het aantal bezoekers van winkelgebieden de laatste tien jaar met één tot drie procent per jaar gedaald.

De afnemende belangstelling voor winkelstraten wordt niet alleen aan de crisis geweten. Ook de overdaad aan inwisselbare vestigingen van grote winkelketens, die tot eenvormigheid van het winkelaanbod leidt, is daar debet aan.

Door de leeglopende winkelstraten wordt het voor winkeliers steeds moeilijker het hoofd boven water te houden. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek gaan vooral kledingwinkels, meubelzaken, lampenwinkels en doe-het-zelfzaken over de kop.

Dat lot treft ook grote ketens, zoals de Schoenenreus. Vorig jaar nam het aantal winkelfaillissementen met bijna 22 procent toe. Dit jaar zal dat iets minder zijn.