MUNCHEN - De Duitse autofabrikant BMW heeft in 2009 een nettowinst behaald van 210 miljoen euro. Dat is een daling van 36,4 procent ten opzichte van 2008. Dit maakte BMW donderdag bekend.

De winst voor belastingen bedroeg 413 miljoen euro, beter dan de verwachting van 253 miljoen euro uitgesproken door analisten. De omzet daalde met 4,7 procent naar 50,6 miljard euro. De wereldwijde verkoop van de merken BMW, Mini en Rolls-Royce nam met 10,4 procent af tot 1,28 miljoen voertuigen.

Topman Norbert Reithofer is bescheiden optimistisch voor 2010. BMW verwacht 50.000 auto's meer te verkopen. De grootste producent van luxe auto's ter wereld verwacht veel van zijn nieuwe BMW 5-serie en opkomende markten zoals China.

BMW deed het in het crisisjaar 2009 beter dan de concurrentie. Daimler, de producent van Mercedes-Benz, leed een verlies van 2,6 miljard euro in 2009. (ANP)