Binnenland Bewaar

Beddenmerk Hästens ruziet met dealers

Hästens overweegt in de hoofdstad een aparte zaak te openen voor de verkoop van topbedden van vijftigduizend euro per stuk en wil zijn bedden via warenhuizen verkopen. Foto GPD
Hästens overweegt in de hoofdstad een aparte zaak te openen voor de verkoop van topbedden van vijftigduizend euro per stuk en wil zijn bedden via warenhuizen verkopen. Foto GPD © UNKNOWN

AMSTERDAM - Het Zweedse beddenmerk Hästens wil winkels openen in Nederlandse binnensteden. Het merendeel van de bestaande winkels wordt daarom afgestoten, tot woede van sommige dealers.

Van de 34 Hästensvestigingen die Nederland vorig jaar telde, zijn er nog twaalf over. De rest is failliet gegaan, zelf opgestapt of door Hästens aan de kant gezet.

''Het aantal dealers in Nederland is te sterk gegroeid,'' zegt Emma Sandsjö van Hästens. ''Daardoor zaten onze verkooppunten in Nederland vooral in buitenwijken, op industrieterreinen of woonboulevards. Daar zitten onze concurrenten ook.''

Hästens spiegelt zich liever aan 'merken met een duidelijke eigen uitstraling': Louis Vuitton, Gucci, Mercedes. ''Die zitten in binnen steden. Daar moeten wij ook heen.''

Onder meer in Amsterdam wordt nu naar een winkelpand van 150 tot driehonderd vierkante meter in winkelstraten in het centrum gezocht. Daarnaast overweegt Hästens in de hoofdstad een aparte zaak te openen voor de verkoop van topbedden van vijftigduizend euro per stuk en wil het zijn bedden via warenhuizen verkopen.

Bestaande dealers zijn woest. ''Ik heb dat merk sinds 1998 helpen opbouwen,'' zegt Eric Mostert van de Amsterdamse Hästensvestiging. ''Nu hebben ze me aan de kant gezet.'' Vanaf februari is zijn contract opgezegd.

Mostert heeft in Zweden een schadeclaim ingediend wegens contractbreuk. Hij verkoopt in zijn zaak nu Hästensbedden met vijftig procent korting en wil daarmee doorgaan, ook als een nieuwe officiële Hästenszaak in de stad wordt geopend. ''Ze krijgen nog een taaie aan me.''

Volgens Mostert heeft Hästens Nederland, goed voor veertig procent van de totale omzet bij het bedrijf, gebruikt als goudmijn voor wereldwijde expansie. ''Om de stap naar de VS te betalen, werd het geld voor marketing en reclame in Europa teruggeschroefd, onze marges verlaagd en de prijzen verhoogd.''

De voorwaarden in een nieuw dealercontract betekenden de druppel. ''Wij moesten alles en zij waren tot niets verplicht. Het was een wurgcontract.'' (HERMAN STIL)

Meer over Hästens vandaag in PS Wonen