Binnenland Bewaar

Koerier stapt zelf op vliegtuig

De koeriers van OBC Team stappen in het eerste de beste vliegtuig, dragen de zending als handbagage en nemen na aankomst de taxi naar de plaats van bestemming. Foto ANP/Ade Johnson
De koeriers van OBC Team stappen in het eerste de beste vliegtuig, dragen de zending als handbagage en nemen na aankomst de taxi naar de plaats van bestemming. Foto ANP/Ade Johnson © UNKNOWN

Het klinkt als een droombaan: met het vliegtuig naar een verre bestemming om een pakketje af te leveren en daar vervolgens - volledig doorbetaald - nog een paar dagen rond te lopen. Welnu, die banen bestaan.

Onlangs pakte de Amsterdamse ondernemer Doede van der Linden (35) het vliegtuig naar Zuid-Afrika. In zijn handbagage zat een maatpak, dat hij zo snel mogelijk moest afleveren bij de crew van een Nederlands reclamebedrijf die in Zuid-Afrika een commercial opnam.

Die opnames waren stil gelegd omdat de hoofdrolspeler zijn pak was vergeten. Of hij dat even langs kon brengen. Deze keer deed Van der Linden het zelf, maar normaal gesproken zet hij studenten en pensionado's in om pakketten persoonlijk te vervoeren per vliegtuig.

Van der Linden gaat met zijn jonge bedrijf OBC Team de strijd aan met grote koeriers als TNT, UPS en DHL. Hij beweert pakketten sneller bij de klant te krijgen en garandeert dat de levering onderweg niet verloren gaat. "Grote koeriers halen de pakketten op bij de afzender. Dan gaan ze eerst naar een sorteercentrum, daarna naar het knooppunt en dan op het vliegtuig. Na aankomst leggen de zendingen dezelfde weg af, in omgekeerde volgorde."

De koeriers van OBC Team stappen in het eerste de beste vliegtuig, dragen de zending als handbagage en nemen na aankomst de taxi naar de plaats van bestemming. "Wij hebben een pakket binnen twintig tot dertig uur in Japan. Grote koeriersbedrijven doen daar drie à vier werkdagen over."

Van der Linden heeft vijftien jaar ervaring opgedaan bij een express-bedrijf, dat pakketten verzendt per vrachtvliegtuig. Pas als snelheid geboden was, ging iemand zelf op pad. Van der Linden heeft besloten om die zogenoemde aan-boord-koeriersdienst met een eigen bedrijf aan te bieden.

Hij werkt vaak voor Nederlandse ontwerpers van chips, die prototypes of tekeningen sturen naar fabrikanten elders ter wereld. Spullen die absoluut niet mogen zoekraken in een bagageruim. "Wij nemen ook machineonderdelen mee. Ik moest een keer een onderdeel afleveren bij een broodfabriek in Italië, die de hele nacht stil lag omdat een essentieel onderdeel kapot was."

Van der Linden rekent voor een zending naar Japan circa drieduizend euro, maar dit kan oplopen als hij een dure vlucht moet boeken. OBC Team betaalt reis, verblijf en uurloon van de koerier.

Dit werk is bij uitstek geschikt voor avontuurlijke studenten die wel trek hebben in een betaalde reis. In het verleden maakte Van der Linden veelvuldig gebruik van studenten, maar tegenwoordig zijn die nauwelijks nog te porren. Ze hebben het te druk.

Daarom doet Van der Linden vaker een beroep op kwieke pensionado's. Het liefst ook een beetje bijdehand, want als de haast groot is, moeten ze wel als eerste langs de paspoortcontrole. Hij is niet bang te worden ingezet voor drugstransporten. "Ik kijk altijd wat er in het pakket zit. De zending gaat dicht onder het oog van de koerier." (MICHIEL COUZY)