Kunst & Media Bewaar

Philips stopt met 3D-televisie

Elektronicaconcern Philips heeft miljoenen geïnvesteerd in 3D-televisie, een vorm van televisiekijken waarbij kijkers op het scherm de diepte in kunnen. Foto EPA
Elektronicaconcern Philips heeft miljoenen geïnvesteerd in 3D-televisie, een vorm van televisiekijken waarbij kijkers op het scherm de diepte in kunnen. Foto EPA © UNKNOWN

EINDHOVEN - Philips stopt met zijn activiteiten op het gebied van driedimensionale (3D) televisie. Het concern denkt niet dat deze vorm van tv-kijken op korte termijn tot de huiskamers zal doordringen.

Elektronicaconcern Philips heeft miljoenen geïnvesteerd in 3D-televisie, een vorm van televisiekijken waarbij kijkers op het scherm de diepte in kunnen.

Het concern dacht tot voor kort dat de driedimensionale tv de consumentenmarkt snel zou bereiken. Daarover denkt het bedrijf inmiddels geheel anders.

Volgens Philips zal het nog vele jaren duren voordat 3D-tv de huiskamers kan veroveren. De onderneming zet de projecten op dit gebied daarom in de ijskast en zet een streep door Philips 3D Solutions, het bedrijf in Eindhoven waarin alle 3D-tv-activiteiten waren gebundeld. Ook stopt Philips met het leveren van driedimensionale toestellen voor de zakelijke markt. ''Bestaande onderhouds- en garantieverplichtingen komen we uiteraard na,'' aldus woordvoerder Björn Teuwsen.

Onder meer bij Holland Casino en hotels staan 3D-televisies van het elektronicaconcern. De diepte-informatie in de schermen kan zonder brilletje worden bekeken. ''Door ontwikkelingen op de tv-markt zal het veel langer duren voordat dit product de massa zal bereiken,'' aldus Teuwsen.

''Op lcd-gebied wordt weinig geïnvesteerd. Ook heeft de kredietcrisis de totale verkopen van televisies naar beneden gedrukt. Daardoor duurt het langer voordat nieuwe technieken tot wasdom komen.''

Veel 3D-toestellen van Philips worden door het concern verhuurd, omdat men ze te duur vond om te kopen.

In de zomer van 2007 presenteerde Philips op elektronicabeurs IFA in Berlijn nog vol trots een 3D-televisie waarvan de techniek geschikt zou zijn voor consumenten: de 3D WOWzone. Het jaar daarvoor was de echte primeur voor de zakelijke markt, op de Cebit-beurs in Hannover.

Philips heeft de laatste jaren veel patenten verkregen op vindingen die te maken hebben met 3D-televisie. Teuwsen: ''Die kunnen in de toekomst nog altijd van waarde zijn. We schrijven de techniek zeker niet af; de investeringen worden nu op een laag pitje gezet.''

Tientallen mensen werkten bij 3D Solutions. ''Voor hen wordt binnen het concern een nieuwe functie gezocht,'' aldus de Philipswoordvoerder. Bij de onderzoeksafdeling van Philips (Research) gaan nog wel enkele technici door met het onderzoeken van de mogelijkheden voor 3D-televisie. (HET PAROOL)