Het aardige van Jodendom voor dummies is dat dit boek goed past in deze serie, die een hoog how to-gehalte heeft en leest als goed geschreven reisgidsen. De schrijvers nemen de domme lezer bij de hand en wijzen hem de weg.

Rabbijn Ted Falcon en David Blatner, de makers van dit boek, kunnen dat als geen ander. De rabbijn weet alle aspecten van het Jodendom naar waarde te schatten en de schrijver van de twee heeft er met zijn toegankelijke en humoristische stijl voor gezorgd dat het geen loodzware kost werd. En de opzet is zo gekozen dat je het boek niet meteen van kaft tot kaft hoeft te lezen. Je kunt er voor het slapen gaan altijd een kwartiertje in grasduinen.

Met bijna vierhonderd pagina's wordt bijna het gehele terrein van deze godsdienst bestreken, terwijl het boek voor details naar andere bronnen verwijst.

De voor de hand liggende vragen worden alle beantwoord. Wat geloven joden in het algemeen, welke feesten worden gevierd in de levenscyclus - van de brit mila (besnijdenis bij jongens) tot de begrafenis - wat zijn de algemene feestdagen?

Wat zijn orthodoxe en liberale joden, en wat zijn de verschillen tussen Asjkenazische Joden, die vooral uit Noord- en Centraal-Europa komen, en Sefardische Joden, die afstammen van Joodse gemeenschappen in Spanje en Portugal? En er is uiteraard ook aandacht voor het Hebreeuws. Kortom, een heerlijk naslagwerk.

Verder behandelen de schrijvers het thema antisemitisme kort, bondig en adequaat. Indrukwekkend is de tijdbalk met slachtpartijen waar Joden het slachtoffer van werden.

Heel fijn is ook dat Falcon en Blatner voor de volledigheid even afrekenen met de belangrijkste mythes, zoals de protocollen van de wijzen van Zion, die in het leven werden geroepen om de aanvallen op Joden en antisemitisme te verdedigen.

Een beetje vreemd is wel dat in het boek nadrukkelijk namen worden genoemd van bekende mensen die Joods zijn, zoals de humorist Jerry Seinfeld, de bolsjewist Leon Trotski en de schrijver Franz Kafka. Voor de Nederlandse editie zijn namen van Nederlandse Joden toegevoegd, onder wie fotografe Eva Besnyö, politicus Frans Weisglas, schrijfster Marga Minco en opiniepeiler Maurice de Hond.

Onduidelijk is waarom de schrijvers dit hebben gedaan, temeer daar zij bij ophemelen van de prestaties van Joden ook nog vermelden dat Joden nog geen kwart procent van de wereldbevolking vormen. Waarschijnlijk heeft dit niet eens te maken met chauvinisme, waar het wel op lijkt, maar is het Amerikaans. Maar het blijft een kwestie van smaak natuurlijk.

Verder valt op dat Falcon en Blatner het steeds hebben over het minder bekende v.d.g.j. en n.d.g.j. Dat is niet zo'n probleem, want in het begin van het boek leggen zij uit dat ze de aanduidingen v.C en n.C (voor en na Christus) vervangen door een afkorting die niet religieus gebonden is. Dus: voor en na de gewone jaartelling. Nou ja, maar verder is Jodendom voor dummies vooral verhelderend. (TON DAMEN)

David Blatner en Ted Falcon - Jodendom voor dummies
Pearson Education, 27,95.