Kunst & Media Bewaar

Blad Linda de Mol viert tienjarig jubileum

Blad Linda de Mol viert tienjarig jubileum
© ANP

Het magazine LINDA. bestaat in september 10 jaar. Linda de Mol viert dit maandag in Amsterdam met de lancering van de nieuwe website LINDAnieuws.nl, die het vrouwelijke lezerspubliek dagelijks op de hoogte houdt van actuele nieuwtjes 'met een LINDA.-strik' er omheen.

LINDA. was 10 jaar geleden het eerste personalitymagazine in Nederland en kende volgens bladendokter Rob van Vuure een vliegende start, mede dankzij de inzet van de Gooise vrouw die al een decennium lang maandelijks in verschillende poses de cover siert. 'Het blad was een gat in de markt, omdat het onderwerpen aansneed die andere vrouwenbladen lieten liggen. Frisse en spannende onderwerpen, niet truttig en superieur gebracht met geweldige fotografie. Het zit slim in elkaar'', verklaart Van Vuure het aanhoudende succes van de jarige glossy.

LINDA. afficheert zich op de eigen website met woorden als tegendraads en eigenwijs, lef en liefde, open en optimistisch, sexy en slim, direct en gedurfd. En nooit zonder humor. In december vorig jaar was de honderdste LINDA. met 252.915 exemplaren de bestverkochte editie. De gemiddelde oplage schommelt rond de 200.000 exemplaren, waaronder 80.000 abonnementen.

Doorbreken van taboe
Carolien Vader, bladenexpert en adviseur van uitgevers, omschrijft de LINDA. niet louter als een tijdschrift, maar als een crossmediaal mediamerk. Vader: 'Linda manifesteert zichzelf als mediamerk. Wat de redactie van LINDA. heel goed doet, is om de identiteit van het tijdschrift online door te zetten. Kenmerkend is het ochtendnieuws dat dagelijks om acht uur op de website verschijnt. Het is geen nieuws dat je terugziet in de journaals, maar hun eigen kijk op de actualiteit.'

'LINDA. onderscheidde zich van meet af aan van andere vrouwenbladen', vervolgt Vader. 'Die richten zich op heel specifieke marktsegmenten op basis van leeftijden en interessegebieden. LINDA. heeft dat nooit gedaan en heeft met een heldere formule zichzelf vrij vroeg gepositioneerd als rebel onder de vrouwenbladen. In elk nummer staat wel een spraakmakend artikel of proberen ze een taboe te doorbreken. Dat spreekt veel mensen aan en verklaart het succes van het blad.'

Taboedoorbrekend was bijvoorbeeld het poezenboek uit de eerste LINDA.Meiden vorig jaar: vijf pagina's met afbeeldingen van vagina's van meiden. Van Vuure: 'Zo'n onderwerp lukt alleen als je dit geweldig fotografeert, dat het haast kunst is. Dan accepteren lezers het.' Ook de homo-edities L'HOMO zorgden voor ophef. Arie Boomsma werd na zijn geruchtmakende fotoreportage geschorst door de EO. Vorig jaar kreeg LINDA. geen vergunning voor een fotoreportage in Marrakech. Reden: de spraakmakende beelden van de tongende acteurs Tygo Gernandt en Thijs Römer in de L'HOMO 2012.