Saskia Noorts vorige roman, Nieuwe buren, kreeg het van recensenten zwaar te verduren. De schrijfster werd verweten dat de personages, kennelijk niet gehinderd door hun beroepsleven, alle tijd aan zichzelf en elkaar besteedden. En sommigen merkten op dat de intrige voor een misdaadroman wel erg dun was.

Het lijkt erop dat Noort zich deze bezwaren heeft aangetrokken. Hoofdpersoon van De verbouwing, Mathilde van Asselt-Fortuin, is plastisch chirurg, en praat honderduit over haar vak. Ook voert Noort een onvervalste schurk ten tonele, waardoor het thrillerelement gegarandeerd is.

Het verhaal begint als Mathilde haar privékliniek Duinhoeve heeft geopend. Je eigen baas zijn, een interessant en lucratief beroep, wat wil een moderne vrouw nog meer?
Maar de donkere wolken zijn bij Noort nooit ver weg. Echtgenoot Rogier, ooit een gevierd psychiater, is niet bestand tegen de bliksemcarrière van zijn jongere vrouw, en verliest zich in alcoholisch zelfbeklag.

Ondanks haar riante inkomen heeft ze een astronomische schuld opgebouwd. Ze heeft geen vat op haar tienerzoon. En dan is haar huis een bouwval omdat Rogier bij een groeicursus ene Hylke heeft ontmoet die het aannemersvak volgens holistische principes beoefent. Het werk ligt stil, omdat het wachten is op dure, milieuvriendelijke materialen.

Een schijnbaar toevallige ontmoeting met haar schoolliefde Johan lijkt een verandering ten goede aan te kondigen. Johan betoont zich een veelzijdig zakenman, met connecties in het aannemerswezen. Hij koopt voor één miljoen euro aandelen in de kliniek, en neemt de supervisie over de verbouwing op zich, geassisteerd door een legertje hardwerkende Polen. Dat klinkt te mooi om waar te zijn, en dat is het ook. Wanneer Hylke omkomt bij een aanrijding, beseft Mathilde dat ze de regie over haar leven is kwijtgeraakt.

De verbouwing had een onderhoudende thriller kunnen zijn. Als Mathilde maar niet zo'n navelstaarderige, besluiteloze zeurpiet was geweest. Het ene moment wil ze weg bij Rogier om even later te hopen dat alles op wonderbaarlijke wijze goed zal komen. Tientallen malen stelt ze haar blik op verleden, heden en toekomst drastisch bij. Daarbij bestookt ze de lezer met existentiële bespiegelingen. 'Hoe komt het dat ik hunker naar liefde en ik die toch niet meer wil van Rogier?'

Tegen het eind van het boek beleeft Mathilde een uniek moment van zelfinzicht. Ze is een angsthaas geweest, maar dat zal nu veranderen! Had ze dat maar tweehonderd bladzijden eerder bedacht. Dat had de lezer veel ergernis bespaard. (HANS KNEGTMANS)

Saskia Noort - De verbouwing
Anthos, 19,95