Kunst & Media Bewaar

'Sziget heeft 18.000 Nederlanders nodig om te overleven'

Ondanks dat het één van Europa's grootste muziek en culturele festivals is kampt het Sziget festival volgens programma directeur Fruzsina Szép met economische problemen. De laatste jaren zijn het vooral de bezoekers van buiten Hongarije die het festival in leven houden. 'Om eerlijk te zijn zitten we in financieel moeilijke tijden maar we zijn niet pessimistisch, het is belangrijk om vooruit te kijken.'

Het Sziget festival vindt elke zomer plaats op het Óbudai eiland aan de Donau in Boedapest. Afgelopen jaar trok het festival 362.000 bezoekers. De economische crisis van de laatste jaren heeft ook op Sziget een aanzienlijk impact gehad. 'In vier jaar tijd zijn we zo'n dertig duizend bezoekers kwijtgeraakt. Dat is veel. Tegelijkertijd blijven de kosten voor de artiesten jaarlijks toenemen. Het is dus lastig om de kaartprijzen op een normaal niveau te houden.'

61 landen
Één van de gevolgen hiervan is dat al vanaf 2002 een trend te zien is in de toename in het aantal buitenlandse bezoekers op Sziget. Volgens Szép kwam afgelopen jaar meer dan 60 procent van de festivalgangers uit het buitenland. Deze bezoekers kwamen uit 61 verschillende landen.'

Volgens de West-Europese standaard zijn wij goedkoop, maar voor de mensen in Hongarije en andere Centraal-Europese landen is Sziget erg duur,' zegt Szép. 'Hier in Hongarije is bijvoorbeeld het gemiddelde maandelijkse inkomen maar zo'n 500 à 600 euro. Het is dan moeilijk om geld te vinden voor een muziekfestival.'

Nederlanders perfect
Van alle landen naast Hongarije is Nederland het beste vertegenwoordigd op Sziget. Afgelopen jaar reisden ongeveer 18 duizend Nederlanders af naar de Hongaarse Hoofdstad. 'Nederlanders zijn erg goede festival bezoekers. Ze zijn nieuwsgierig, ruimdenkend en niet agressief. Natuurlijk drinken ze wel, dat hoort er ook bij, maar ze blijven vriendelijk. Ze zijn het perfecte festival publiek,' zegt Szép.

Ondanks de financiële moeilijkheden blijft het voor de organisatie van Sziget vooral zaak om de moed erin te houden. 'We moeten met nieuwe programma ideeën en locaties blijven komen en doorgaan met investeren in de aankleding en andere creatieve projecten. Onszelf continu vernieuwen en een sterk programma neerzetten is wat uiteindelijk het publiek zal aanspreken,' aldus Szép. (FaceCulture)