Kunst & Media Bewaar

Beyoncé *****: 'Queen Bee is de koningin van de huidige popmuziek'

Beyoncé *****: 'Queen Bee is de koningin van de huidige popmuziek'
© ANP Archief (2010)

Het was het weekend van de vliegende vrouwen in de Ziggo Dome. Nadat op vrijdag eerst Pink hoog boven het publiek had gezweefd, koos gisteravond ook Beyoncé het luchtruim. Een deel van haar show speelde zich af op een podium achter in de zaal. Hoe daar te komen vanaf het hoofdpodium? Gewoon, door te vliegen. En daar ging ze, hangend aan een trapeze over de hoofden van haar fans. Acrobatiek zag er nog nooit zo elegant uit.

The Mrs. Carter Show heet Beyoncés huidige, vierde wereldtournee. De echte naam van haar echtgenoot, rapper Jay-Z, is Shawn Carter, vandaar. Er was vooraf de nodige kritiek: was het niet een beetje onderdanig dat de zangeres zich mevrouw Carter noemde? Wat een onzin, in de Ziggo Dome is Run the world (Girls) het toepasselijke openingsnummer van een show waar vrouwelijk onafhankelijkheid en kracht juist het thema is.

Nooit eerder gezien in de Ziggo Dome: een geheel uit vrouwen bestaande begeleidingsband. Muzikanten worden in deze tak van de popmuziek, waar wat je ziet misschien nog wel belangrijker is dan wat je hoort, bij optredens nogal eens weggemoffeld. Bij Beyoncé staan die elf vrouwen van de band heel nadrukkelijk zichtbaar op een verhoging op het podium.

Soms komt er één voor een solo naar beneden (krijg nou wat, die gitaar kan letterlijk vuur spuwen!), maar de 'begane grond' van het podium is toch vooral het domein van Beyoncé en haar dansers, pardon, danseressen, want ook hier zijn vrouwen de baas. Les Twins, een echt heel spectaculair dansende tweeling uit Frankrijk, zijn het enige mannelijke element in de Mrs. Carter Show.

Hoeveel danseressen aan de show meedoen, valt nauwelijks bij te houden. Typerend standje: Beyoncé vooraan op het podium, met achter zich in driehoeksvorm een heel leger van even langbenige schoonheden. Een windmachine doet de haren wapperen en allemaal hebben ze een blik op het gelaat van: kom maar op! Beyoncés stem hapert in al die wervelende balletten ook maar niet één momentje.

Queen Bee wordt Beyoncé wel genoemd. En zeker het eerste deel van de show oogt bepaald koninklijk. Het hof van Lodewijk XIV moet een belangrijke inspiratiebron zijn geweest. Het podium lijkt een digitaal Versailles, waarin Beyoncé als een zwarte Marie Antoinette rondstapt. Lekker over de top allemaal, maar tegelijk ook heel stijlvol. De rol van mode-icoon binnen de popmuziek heeft Beyoncé definitief overgenomen van Madonna.

Hoe leuk dat concert van Pink op vrijdagavond ook was, dit is andere koek. Daar komen ook Lady Gaga en Madonna niet (meer) bij in de buurt. Beyoncé is de koningin van de huidige popmuziek. Hier past de W van Wauw.

Lees vandaag meer in Het Parool.