Binnenland Bewaar

Thalys nu sneller dan vliegtuig

"We bieden reizigers nu een verbinding die aantoonbaar sneller is dan het vliegtuig," aldus de topman van NS Hispeed over die tariefstijging van 10 tot 25 procent. Foto ANP
"We bieden reizigers nu een verbinding die aantoonbaar sneller is dan het vliegtuig," aldus de topman van NS Hispeed over die tariefstijging van 10 tot 25 procent. Foto ANP © UNKNOWN

PARIJS - Na ruim dertien jaar boemelen kon de Thalys zondag voor het eerst ook in Nederland laten zien waar hij voor ontworpen is: 300 kilometer per uur rijden. Het moet NS Hispeed na jaren kwakkelen veertig procent meer reizigers opleveren.

Vlekkeloos ging het allemaal niet, de eerste dag. De allereerste rit vertrok zondagochtend al te laat uit Amsterdam, kwam even na Rotterdam voor een rood sein te staan en maakte, koud de Belgische grens over, een noodstop omdat het beveiligingssysteem ingreep. Topman Michiel van Roozendaal van NS Hispeed zei er niet zenuwachtig van te worden. "Er is veel te doen geweest om het beveiligingssysteem. Hiervoor is het dus ontworpen."

Dertien-en-een-half jaar lang moest de Thalys wachten om ook in Nederland te laten zien waar hij voor gebouwd is: 300 kilometer per uur rijden. De eerste mijlpaal werd in het Groene Hart al gehaald: 285 kilometer per uur. Nog nooit was de trein van Franse makelij zo snel geweest in Nederland. En, net na de Moerdijkbruggen, behaalde de trein de 'heilige' 300 kilometer per uur. 'Een prachtige ervaring', vindt Van Roozendaal als de trein zich richting kruissnelheid rept. "We zijn nu eindelijk aangesloten op het Europese hogesnelheidsnetwerk." Nederland is niet meer 'het Denemarken van Europa', het argument waarmee toenmalig verkeersminister Neelie Kroes de aanleg van de hsl verkocht.

"De Thalys zal vanaf nu zijn potentie laten zien," zegt Van Roozendaal nadat de Thalystrein de eerste kilometers op het Belgische hsl-net stapvoets moest maken vanwege de noodstop. "We verwachten dat het aantal reizigers 40 procent zal stijgen." Het merendeel van de passagiers reisde al met de trein. Twintig procent komt uit de auto, twintig procent uit het vliegtuig.

De inkomsten van NS Hispeed, dat door alle vertragingen de afgelopen jaren zware verliezen maakte, zullen daardoor - en door een verhoging van de ticketprijs - stijgen. "We bieden reizigers nu een verbinding die aantoonbaar sneller is dan het vliegtuig," zegt Van Roozendaal over die tariefstijging van 10 tot 25 procent. "Daar mag wat tegenover staan. Maar de klant is bereid te betalen voor die tijdwinst, dat zien we ook bij andere hogesnelheidstreinen in Europa." Hij zal daarbij de tarieven in de luchtvaart nauw in de gaten houden. "Net als luchtvaartmaatschappijen, zullen wij ook stunten met de prijs, als dat nodig is."

Tussen Schiphol en Parijs is de enige concurrent Air France-KLM. Met KLM, voor 10 procent eigenaar van NS Hispeed, wordt gewerkt aan een naadloze overstap van trein op vliegtuig, en andersom, waarbij de Thalys een eigen vluchtnummer zal krijgen. "We zijn keihard bezig met 1 ticket voor vliegtuig en trein." Hij voorspelt hsl-forensen: "Antwerpen ligt nu dichterbij Rotterdam dan Utrecht." Nu rijden er zes tot zeven treinen per dag, eind volgend jaar zullen dat er tien tot twaalf zijn.

Door alle oponthoud starten de eerste hogesnelheidsritten midden in de crisis. Momenteel liggen de reizigersaantallen bij NS Hispeed tussen de vijf en tien procent lager dan voorheen. "We zagen eerst de reizigers van de eerste klas naar de tweede gaan, nu zie je ook dat er minder reizen worden gemaakt. Maar ons verlies is lang niet zo groot als dat van de luchtvaart." (HERMAN STIL)