Binnenland Bewaar

Claim van crash-passagiers

Minister Guusje ter Horst (rechts) brengt maandag een bezoek aan de plaats waar het vliegtuigwrak ligt. Foto ANP/Robin Utrecht
Minister Guusje ter Horst (rechts) brengt maandag een bezoek aan de plaats waar het vliegtuigwrak ligt. Foto ANP/Robin Utrecht © UNKNOWN

AMSTERDAM - Zeker dertig overlevenden van de crash met de Boeing 737-800 op Schiphol gaan samen luchtvaartmaatschappij Turkish Airlines aansprakelijk stellen voor alle schade. Dat zegt Henk Heijloo, die het vliegtuigongeluk woensdag overleefde en dit weekeinde de stichting Slachtoffers Vliegramp heeft opgericht. Hij verwacht nog tientallen aanmeldingen van slachtoffers en nabestaanden.

Heijloo overlegt met een Arnhems advocatenkantoor over de oprichting van de stichting, die steun krijgt van Slachtofferhulp Nederland. "We willen de aansprakelijkheidsstellingen zo snel mogelijk de deur uit hebben", aldus Heijloo, die de door Turkish Airlines toegezegde schadevergoedingen van 5000 tot 50.000 euro 'volstrekt onvoldoende' noemt. Heijloo is zwaar teleurgesteld in de Turkse maatschappij, waarvan hij en andere overlevenden nog niks hebben gehoord.

De telefoon rinkelt onophoudelijk in het huis van de 60-jarige Henk Heijloo, die woensdag de vliegtuigcrash met Turkish Airlines op Schiphol overleefde. Zijn stichting Slachtoffers Vliegramp, bedoeld om een redelijke schadevergoeding te bedingen voor de slachtoffers en ze bij elkaar te brengen om de crash te verwerken, blijkt succesvol te zijn. De teller staat inmiddels op dertig aanmeldingen en een paar boze reacties.

"Sommigen denken dat ik een slaatje wil slaan uit de ramp, dat ik dollartekens in de ogen heb. Niet waar, dit werk heeft voor mij therapeutische waarde. Ik kan de crash van mij af praten," zegt Heijloo.

De zakenman uit het Gelderse Heelsum was vorige week voor de 'vijfde of zesde keer' in vier maanden tijd in Istanboel, om de koop van een groot logistiek centrum te begeleiden voor een Nederlands vastgoedfonds. Perfecte vluchten waren het, vertelt Heijloo. Goede verzorging aan boord, vlotte en nette afhandeling van de bagage. Tot die laatste, fatale vlucht. "Ik heb nog helemaal niets gehoord van Turkish Airlines. Dat valt me tegen."

In het vliegtuig zat Heijloo op rij 12, niet ver van de nooduitgang. Hij was één van de circa vijftig passagiers die via de nooddeur als één van de eersten buiten stonden.

Heijloo omschrijft zichzelf als een nuchtere man. Toch sliep hij de eerste nacht na de crash slecht. Dit moeten meer slachtoffers meemaken, realiseerde hij zich. Een goede vriend adviseerde hem een website te beginnen om de getroffenen bij elkaar te brengen.

"Ik ben zakenman, hè. Na de ramp heb ik meteen mijn advocaat ingeschakeld om Turkish Airlines aansprakelijk te stellen. Ik heb rugklachten, ik kan amper lopen. Mijn wervelkolom heeft een flinke tik gehad, blijkt uit foto's. Maar gelukkig is niets gescheurd of gebroken."

De site moet volgens de zakenman een platform worden om slachtoffers te bundelen, voor het verhalen van de materiële en immateriële schade. "Een bundeling van krachten bespaart advocaatkosten. Toen ik hoorde dat Turkish Airlines heeft aangeboden gewonden 5000 à 10.000 euro uit te betalen en nabestaanden 50.000 euro, werd ik boos. Dat kan helemaal niet! Wat nou als je een vrouw en drie kinderen achterlaat? Waarschijnlijk zijn de bedragen alleen genoemd om iedereen rustig te houden. De site is verder bedoeld om emoties te delen. Met burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer heb ik afgesproken dat er snel een bijeenkomst komt voor alle slachtoffers, daar op het gemeentehuis in Hoofddorp."


Heijloo gaat nu met zijn advocaat een plan optuigen. "In de stichting moeten allerlei experts komen te zitten. Al het bewijsmateriaal wordt verzameld, vervolgens maken we individuele dossiers. Dan kan zo snel mogelijk de aansprakelijkheidsstelling de deur uit." (HET PAROOL)

www.slachtoffersvliegramp.nl