Buitenland Bewaar

'Er is niets mis met de Fyra'

De hogesnelheidstrein Fyra op het Midi Station in Brussel
De hogesnelheidstrein Fyra op het Midi Station in Brussel © EPA

AnsaldoBreda, leverancier van de Fyra-treinen, verwerpt de beschuldigingen van de NS en Belgische Spoorwegen dat er van alles mankeert aan de voertuigen en dat de treinen niet veilig zijn. Dat heeft het bedrijf dinsdag in een verklaring laten weten.

 
Reizigers moeten weten dat de treinen veilig zijn en zijn gecertificeerd en geverifieerd door internationale bedrijven
AnsaldoBreda, leverancier Fyra-treinen

Volgens de Italiaanse treinenbouwer hebben de V250-treinen (Fyra) alle internationale testen doorstaan en voldoen ze aan alle veiligheidsnormen, getuige ook de certificaten die door de Nederlandse en Belgische Spoorwegen zijn afgegeven.

De Nederlandse en Belgische Spoorwegen zijn met de Fyra gestopt vanwege technische mankementen. De topman van AnsaldoBreda, Maurizio Manfellotto, zal donderdag in een persconferentie in Napels het verweer van het bedrijf toelichten.

Volgens de Italiaanse firma zijn de problemen die zijn ontstaan door de sneeuwval, enkel een excuus geweest om de verdere levering te blokkeren, met name door de Belgische spoorwegen. De werkelijke reden voor de Belgen om het contract te verbreken en voor de positie die de Nederlanders hebben ingenomen, heeft volgens de Italianen een andere oorzaak, geen technische.

'Reizigers moeten weten dat de treinen veilig zijn en zijn gecertificeerd en geverifieerd door internationale bedrijven', schrijft AnsaldoBreda. Het project is als 'acceptabel' bestempeld door de NS in hun brief van 3 juni aan de staatssecretaris van Transport en die van het ministerie van Financiën, aldus de treinenbouwer.

AnsaldoBreda benadrukt dat het bedrijf al ruim 25 jaar ervaring heeft in de bouw van hogesnelheidstreinen. In de dinsdag uitgegeven verklaring hint de treinenbouwer op gerechtelijke stappen, zonder verder in detail te treden.

Juridische gevolgen
Eerder vandaag zei minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) dat duidelijk is wat de technische mankementen zijn en waarschuwde voor de juridische gevolgen. 'Dat er rechtszaken gaan komen, kun je op je vingers natellen,' zei Dijsselbloem.

Kamerlid Farshad Bashir (SP) vroeg staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) vandaag tijdens het Vragenuurtje wie nu voor de tientallen miljoenen euro's schade zal gaan opdraaien. 'Gaat dit kabinet, als enige aandeelhouder van de NS, namens alle Nederlanders het geld terughalen bij de fabrikant?'

Daar kon Mansveld nog geen antwoord op geven.