Binnenland Bewaar

NS wil Fyra-vervanger vaker laten rijden

Een Fyra staat in Brussel klaar om te vertrekken
Een Fyra staat in Brussel klaar om te vertrekken © EPA

De NS heeft bij spoorbeheerder ProRail ruimte op het spoor aangevraagd om volgend jaar 16 treinen te laten rijden tussen Amsterdam en Brussel. Die treinen moeten dan over gewoon spoor gaan rijden en niet over de hogesnelheidslijn. Dat meldde een woordvoerder van het spoorbedrijf maandag.

'Nu rijdt er 8 keer per dag een intercity tussen Den Haag HS en Brussel, maar onze reizigers vinden dat te weinig', aldus de zegsman. 'Om te voorkomen dat we in de nieuwe dienstregeling van 2014 met die frequentie blijven zitten, hebben we nu alvast ruimte op het spoor moeten aanvragen.'

De Tweede Kamer en staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) stelden eerder al dat zij liefst zo snel mogelijk zien dat er meer treinen tussen Nederland en Brussel gaan rijden.

De NS liet begin deze maand weten te werken aan een volwaardig alternatief voor de uitgevallen Fyra V250. Zo wordt onder meer gekeken of er dubbeldekkers op het snelle spoor kunnen rijden, of dat er binnenlandse Fyra's (de zogeheten V160) omgebouwd kunnen worden voor het snelle spoor.

Technisch onderzoek moet uitwijzen of de V250 op termijn weer inzetbaar zal zijn. Mocht dat zo zijn, dan kunnen alle Fyra's worden ingezet of een deel daarvan. Afhankelijk van de uitkomst, wordt een definitieve oplossing gezocht.