Amsterdam Bewaar

Afzinken tunnelelement in IJ 'ingewikkelde klus'

Het tunnelelement dat de naam Wendy draagt wordt op het IJ door sleepboten op de juiste plek gelegd voor het afzinken. Het tunneleelement is een van de drie laatste onderdelen voor de metrotunnel onder het IJ in Amsterdam.
Het tunnelelement dat de naam Wendy draagt wordt op het IJ door sleepboten op de juiste plek gelegd voor het afzinken. Het tunneleelement is een van de drie laatste onderdelen voor de metrotunnel onder het IJ in Amsterdam. © ANP

De voorbereidingen voor het afzinken van één van de drie laatste onderdelen voor de metrotunnel onder het IJ in Amsterdam verlopen volgens plan. Wendy, zoals het tunnelelement heet, arriveerde dinsdagochtend bij het centraal station. Duw- en sleepboten draaien het gevaarte van 12,5 miljoen kilo op de juiste plek. De operatie is live op internet te volgen.

Het tunneldeel is rond 03.00 uur vertrokken uit de Suezhaven. Vier sleepboten en een duwboot brachten het gevaarte naar de plaats van bestemming. Het afzinken van het 138 meter lange en 8 meter brede element neemt naar verwachting zo'n 24 uur in beslag.

Sinds 07.00 uur geldt een vaarverbod op het IJ. Als alles goed verloopt, kan het afzinken in de loop van de middag beginnen. Bij de operatie zijn zo'n 50 mensen betrokken.

Reputatie
Ons land heeft een goede internationale reputatie als het gaat om afzinken van tunnels. Aannemer Strukton die ook de klus van dinsdag klaart, verzorgde een kleine 2 jaar geleden het afzinken van 18 elementen voor een 3,2 kilometer lange tunnel in Zuid-Korea.

Complexe opgave
Het is wel een ingewikkelde klus, zegt directeur Peter Dijk van de Noord-Zuidlijn. 'Het afzinken is ook een complexe opgave met risico's. We zullen zoveel mogelijk proberen te voorkomen dat er iets misgaat.' En volgens wethouder Eric Wiebes (vervoer, VVD): 'Dit is iets wat wij in Nederland heel goed kunnen. We maken het ons in Amsterdam alleen altijd wat moeilijker. Hier hebben we een van de meest complexe tunnels ter wereld.'

Huizen verzakt
De metrolijn moet Amsterdam-Noord in 2017 met de Zuidas gaan verbinden. Door een lek in een boormachine die wordt gebruikt bij de aanleg verzakten maandag nog twee huizen op de hoek Vijzelgracht. Bewoners van de twee panden en twee omliggende huizen moesten uit voorzorg elders overnachten.