Amsterdam Bewaar

GVB gaat ondanks bezuinigingen meer reizigers vervoeren

Reizigers stappen in de bus.
Reizigers stappen in de bus. © ANP

Het openbaar vervoer in Amsterdam kan ondanks een bezuiniging van nog eens dertig miljoen per jaar toch meer reizigers vervoeren. Door het net slimmer in te richten, kan met minder geld twee tot zes procent meer reizigerskilometers worden gemaakt. Dat becijferde wethouder Eric Wiebes gisteravond op een hoorzitting over zijn ov-plannen voor Amsterdam voor de komende jaren.

Door het hele lijnennet om te gooien en het openbaar vervoer beter te laten aansluiten op de wensen en behoeftes van reizigers, en de inzet van trams, bussen en metro's meer te richten op forenzen en de economische centra van de stad, denkt hij aanzienlijk meer reizigers het openbaar vervoer in te krijgen.

De wethouder presenteerde zijn plannen al eind 2011, maar heeft nu doorgerekend wat de effecten zouden zijn. Wiebes stelt dat vervoersbedrijf GVB claimt dat het nog beter zou kunnen, als het de vrijheid krijgt. 'Het GVB lachte me uit. En zo hoort dat, want als zij het daar niet beter weten dan de wethouder, klopt er iets niet. Het GVB weet beter dan ik, of de raad, waar reizigers heen willen.'

Volgens Wiebes blijft de schade voor de meeste Amsterdammers beperkt als hij de vervoerder meer vrijheid geeft, bijvoorbeeld door de maximale afstand tot een halte voor alle Amsterdammers los te laten. 'Uit ons model blijkt dat 97 procent van het Amsterdamse grondgebied dan nog altijd binnen vierhonderd meter van een halte zit.'

Lees vandaag meer in Het Parool.