Binnenland Bewaar

Massale deelname aan ANWB-peiling

Al voordat de peiling online ging, was deze omstreden. Verkeersminister Camiel Eurlings liet vrijdag weten dat er geen kilometerheffing komt als de ANWB-achterban de plannen afwijst. Foto ANP
Al voordat de peiling online ging, was deze omstreden. Verkeersminister Camiel Eurlings liet vrijdag weten dat er geen kilometerheffing komt als de ANWB-achterban de plannen afwijst. Foto ANP © UNKNOWN

AMSTERDAM - Bijna 100.000 mensen vulden de ANWB-peiling over de kilometerheffing die het kabinet wil invoeren dit weekeind al in. Het was zaterdag zelfs zo druk dat sommige mensen de site anwbledenpeiling.nl niet konden bereiken.

Al voordat de peiling online ging, was deze omstreden. Verkeersminister Camiel Eurlings liet vrijdag weten dat er geen kilometerheffing komt als de ANWB-achterban de plannen afwijst.

Enquêteexperts uitten zaterdag en zondag kritiek op de manier van peilen. Deskundigen op het gebied van computerbeveiliging eveneens. De onderzoeksmethode deugt van geen kant, zei Willem Koetsenruijter, docent journalistiek en nieuwe media aan de Universiteit Leiden. Opiniepeiler Maurice de Hond noemde de onderzoeksmethode ''een heel ongelukkige manier om steun in de samenleving te peilen''.

De ANWB noemt het onderzoek representatief omdat de leden een 'drive' hebben om hun mening over het onderwerp te geven en veel mensen daarom aan het onderzoek zullen deelnemen. Volgens Koetsenruijter ''mobiliseer je onvrede'' met dit soort peilingen, waarbij mensen uit eigen beweging naar een site moeten om deel te nemen aan een enquête.

De Hond en Koetsenruijter noemen het geen representatieve steekproef waarmee je kunt vaststellen wat er leeft onder autorijdend Nederland. Volgens De Hond komt dat mede doordat er op deelname ''een premie staat: je kunt de kilometerheffing tegenhouden''.

Manipulatie is kinderspel
Jaap-Henk Hoepman, specialist op het gebied van computerbeveiliging en ict-specialist bij onderzoekinstituut TNO, kent geen enkel systeem met een veiligheid van 100 procent. Hij stelt dat er bij de aanmelding van deelnemers aan de peiling betere middelen zijn dan het intoetsen van de postcode en het huisnummer, zoals de ANWB vraagt. Het gebruik van een smartcard geldt als een zwaarder middel om de deelnemer te identificeren, aldus Hoepman. ''Of dat in dit geval noodzakelijk is, hangt af van de risicoanalyse. Daarin worden de mogelijke risico's afgezet tegen de genomen beveiligingsmaatregelen.''

''Het manipuleren van deze stemming is triviaal kinderspel'', zegt 's lands bekendste hacker Rob Gonggrijp, mede-oprichter van de internetprovider XS4ALL. ''Voor een voldoende gemotiveerde aanvaller is dat geen enkel probleem.'' Gonggrijp heeft de indruk dat er geen ''security techneuten'' bij de peiling zijn betrokken.

Minister Ab Klink (Volksgezondheid) nam zondag in het tv-programma Buitenhof afstand van de suggestie van zijn partijgenoot Eurlings dat de mening van de ANWB wat hem betreft de doorslag geeft bij de invoering van de maatregel. ''Draagvlak is essentieel voor de kilometerheffing, maar het kabinet neemt uiteindelijk het besluit en daarvoor is de minister van Verkeer als eerste verantwoordelijk.''

Maurice de Hond peilde dit weekend eveneens de mening van de Nederlander over de kilometerheffing. 45 procent is tegen het plan, zo blijkt daaruit, 42 procent voor. Eind november peilde De Hond de mening over dit onderwerp ook al eens. Toen stond 55 procent nog achter het plan. (ANP)