Buitenland Bewaar

Volgend jaar via de hsl naar Londen

Als het aan de Britse premier Gordon Brown ligt, krijgt Amsterdam volgend jaar een directe treinverbinding met Londen. Foto ANP
Als het aan de Britse premier Gordon Brown ligt, krijgt Amsterdam volgend jaar een directe treinverbinding met Londen. Foto ANP © UNKNOWN

AMSTERDAM - Als het aan de Britse premier Gordon Brown ligt, krijgt Amsterdam volgend jaar een directe treinverbinding met Londen en - later -de rest van Groot-Brittannië. Volgens Brown, die maandag sprak op het jaarcongres van de Britse industrie, werkt Eurostar - de spoorvervoerder die nu tussen Londen, Parijs en Brussel pendelt - plannen uit om vanuit Brussel door te rijden naar Amsterdam en Keulen.

''We kunnen een Europees netwerk van treinen verwezenlijken  dat ons niet alleen snel naar Parijs en Brussel, maar ook naar Keulen en Amsterdam brengt,'' aldus Brown. ''En niet alleen treinen die in Londen starten, maar ook in het noorden van ons land.''

Een hogesnelheidsrit tussen Amsterdam en London kan in theorie binnen vier uur worden afgelegd. De snelste treinrit duurt nu ruim vijf uur, maar meestal meer dan zes uur vanwege een tijdrovende overstap in Brussel.

Met een rechtstreekse hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Londen concurreert het spoor met het vliegtuig. Weliswaar is de vliegtijd tussen beide steden met 45 minuten veel korter, maar inclusief wachttijden en de reistijden van stad naar vliegveld, komen hogesnelheidstrein en vliegtuig dicht bij elkaar qua reistijd..

Volgens een woordvoerder van het ministerie van Verkeer past een hogesnelheidsverbinding tussen Nederland en Groot-Brittannië 'precies in ons beleid.' ''Juridisch staat een vervoerder niets in de weg om via de hsl-zuid tussen Amsterdam en Londen te rijden. In Europa is het grensoverschrijdende railvervoer geliberaliseerd, Nederland moet zo'n vervoerder toelaten.'' De kosten voor het gebruik van het spoor moeten daarbij evenredig zijn aan de prijs die NS nu betaalt.

De trein naar Londen mag volgens het ministerie van Verkeer op alle Nederlandse hsl-stations (dus ook Schiphol en Rotterdam) stoppen om reizigers in en uit te laten stappen. "Men mag alleen geen kaartjes verkopen voor binnenlands vervoer," zegt de woordvoerder, "bijvoorbeeld tussen Amsterdam en Rotterdam. Voor binnenlands hogesnelheidsvervoer heeft de NS het monopolie."

Eurostar rijdt in België, Frankrijk en Engeland al over hogesnelheidsspoor dat ook door andere vervoerders gebruikt wordt. Die treinen zijn zonder aanpassing geschikt voor de hsl-zuid. Wel moet de vervoerder een oplossing vinden voor de inrichting van de stations. Bij Eurostar worden reizigers en bagage net zo gecontroleerd als op vliegvelden. Om daarvoor toestemming en ruimte te krijgen, moet de railvervoerder overeenstemming bereiken met de NS (de beheerder van de stations) en Prorail.

In 2003 sprak het toenmalige NS Internationaal nog van plannen voor vier treinen naar Londen per dag en een markt van 2,5 miljoen reizigers. Inmiddels heeft opvolger NS Hispeed geen vastomlijnde plannen meer voor treinritten naar Londen. ''Treinen van Nederland naar Londen via de Kanaaltunnel staan bij de NS niet op de agenda. Wij concentreren ons voorlopig op de bestaande netwerk naar buurlanden,'' zegt een woordvoersters.

Vorige week werd bekend dat vanaf 13 december de Thalys naar Antwerpen, Brussel en Parijs over de hsl-zuid rijdt. Dat levert 51 minuten tijdwinst op. Een rit naar Parijs duurt straks 3 uur en 18 minuten. (HERMAN STIL)