Binnenland Bewaar

Cordaantopman overladen met klachten

Een klachtenfunctionaris van Cordaan zei veel onvrede te herkennen. 'Van personeel én verwanten. En die klachten komen niet alleen uit de bezuinigingen voort.' Foto ANP
Een klachtenfunctionaris van Cordaan zei veel onvrede te herkennen. 'Van personeel én verwanten. En die klachten komen niet alleen uit de bezuinigingen voort.' Foto ANP © UNKNOWN

AMSTERDAM - Eelco Damen, bestuursvoorzitter van zorggigant Cordaan, wilde het maandag tijdens een besloten bijeenkomst voor de familie van zijn cliënten best toegegeven. ''Soms gaat het mis in de zorg. Er zijn klachten en er worden fouten gemaakt, zoals in elke zorginstelling.''

En van die fouten wil hij leren, hield hij de tachtig verwanten voor die zich hadden opgegeven voor de avond in multifunctioneel centrum Nieuw Vredenburgh in De Baarsjes.

Damen had de in Het Parool aangekaarte misstanden onderzocht. Stuk voor stuk nam hij ze door. Waar nodig waren maatregelen getroffen. ''Zo zal de schoonmaakfrequentie van de toiletten in dagbestedingscentrum West End in Badhoevedorp worden verhoogd.''

Maar op grond van de anonieme bronnen waar de krant zich op had gebaseerd, mocht volgens hem niet een hele organisatie worden afgerekend. Daarom had hij de pers de toegang geweigerd ('we willen geen nieuwe rare verhalen in de krant') en wilde hij de affaire alleen met direct betrokkenen bespreken.

Die lustten de man die in 2007 nog tot zorgmanager van het jaar was uitgeroepen, rauw. Een vader van een pupil herkende de klachten in Het Parool. ''Ik zie met eigen ogen de chaos. Er wordt voortdurend met personeel geschoven. Na een jaar is een leidster al weer weg. De cliënten worden er doodongelukkig van.''

Een ander meende dat de klachten niet voor niets anoniem waren. Hij weet het aan de bedrijfscultuur van Cordaan, die intimiderend kan zijn.

Damen: ''Er is onvrede. Ook bij medewerkers. En zorg over de ons opgelegde bezuiniging van acht miljoen euro bij de dagbesteding.''

Verwanten wilden weten waarom hij dan niet wat van zijn jaarsalaris van 311.000 euro of zijn bonus van vijftig mille inlevert. Damen: ''Er is geen bonuscultuur bij Cordaan. Ik heb dat geld gekregen omdat ik de Amsterdamse Thuiszorg van een faillissement heb gered. En wat betreft mijn salaris: u moet wel begrijpen dat daar de sociale lasten nog van afgaan.'' Hoon was zijn deel.

Daarna volgden meer klachten. Vooral over de bar slechte communicatie met de achterban van cliënten. Zo had een man een brief naar een directeur gestuurd en daar na zes weken nog geen reactie op gekregen.

Een klachtenfunctionaris van Cordaan zei in de pauze veel onvrede te herkennen. ''Van personeel én verwanten. En die klachten komen niet alleen uit de bezuinigingen voort.''

Inmiddels zijn bij de SP en de website nelishelpt.nl 120 klachten binnengekomen. Zondag 29 november beleggen betrokkenen en cliënten een eigen bijeenkomst. (FRANS BOSMAN)

Website Nelis helpt