Recensie
Twilight ***
© UNKNOWN

Twilight ***

Regie: Catherine Hardwicke
Met: Kristen Stewart, Robert Pattinson, Billy Burke, Taylor Lautner, Peter Facinelli

Met een Amerikaanse openingsrecette van zeventig miljoen dollar en een literaire stamboom met verkoopcijfers van een vergelijkbare orde, kan de romanverfilming Twilight niet als een gangbare tienerhorrorfilm worden gekenschetst. De film geeft daar ook geen aanleiding toe: het is een opmerkelijk ingetogen, serieuze en relatief bloedeloze vampierfilm.

Heldin Bella Swan trekt als zeventienjarige bij haar gescheiden vader in, en valt op haar nieuwe school als een blok voor Edward Cullen, een ondoorgrondelijke jongen, die tot een groepje buitenstaanders behoort. De aantrekking is wederzijds, maar hij geeft zich niet graag aan de sluimerende liefde over, want hij leeft met een geheim: de leden van de Cullenclan zijn vampiers.

In tegenstelling tot de meeste bloedzuigers zijn ze niet tot een nachtelijk roofdierenbestaan veroordeeld, maar voeden ze zich discreet met dierenbloed en deert het doorgaans dodelijke zonlicht ze nauwelijks. Edward ziet er onder een ongefilterde zon alleen raar uit. Andere puberjongens kampen met jeugdpuistjes, of klinken vreemd wanneer ze de baard in de keel krijgen.

Het is niet verbazend dat de vierdelige boekenreeks die met Twilight begon, enorm populair is bij Amerikaanse tienermeiden. Schrijfster Stephenie Meyer neemt de verlangens en angsten van normale tieners als uitgangspunt voor een vampiersage, waarin het herkenbare belangrijker is dan het bovennatuurlijke. Ze zal daarom geen enkel bezwaar hebben gehad tegen een verfilming onder regie van Catherine Hardwicke, die met de realistische bakvissenfilm Thirteen en de skatefilm Lords of Dogtown liet zien de belevingswereld van tieners goed te begrijpen.

Met Twilight legt de filmmaakster dan ook erg veel nadruk op de herkenbaar alledaagse aspecten van een opbloeiende tienerliefde. Dat zal het succes bij de jonge doelgroep zeker bevorderen, maar zorgt er ook voor dat andere of oudere genreliefhebbers zich bekocht kunnen voelen.

Als vampierfilm maakt Twilight een tamelijk tandeloze indruk, als tienersoap met een rauw randje blijft de film vaker dan wenselijk is in uiterlijkheden en gemeenplaatsen steken, vooral waar het de relatie tussen de heldin en haar vader betreft.

Maar heeft het wel wat, dat de door Kristen Stewart (Into the wild) en Robert Pattinson (Harry Potter and the order of the Phoenix) sterk vertolkte geliefden over hun ongebruikelijke probleem spreken zoals andere jongeren over een eerste kus en verdergaande intimiteiten soebatten.

Dat Twilight een eerste deel uit een beoogd filmvierluik markeert, is goed te merken, want er worden verscheidene personages opgevoerd waarmee veel meer gedaan kan worden. Voorlopig moeten de liefhebbers genoegen nemen met mysterieuze aanzetjes tot nieuwe wendingen en een romance die nooit helemaal vervuld wordt.

De vampiermythe kreeg oorspronkelijk een beslag in het victoriaanse tijdperk, toen onderdrukte seksualiteit de norm was. Hoezeer er tegenwoordig ook over de seksualisering van de maatschappij gesproken wordt, de populariteit van een brave tienerfilm en roman als Twilight maakt duidelijk dat een kuise onthouding voor veel jongeren een bloedserieuze zaak is.

Subversief kan de film zeker niet genoemd worden, de kwalificatie conservatief lijkt de lading beter te dekken. Voor deze vampiers hoeft niemand bang te zijn. (BART VAN DER PUT)

Website