Recensie
Rick Engelkes en Sheena Tchai in De overgave.
Rick Engelkes en Sheena Tchai in De overgave. © Het Parool

'De overgave' is een dieptepunt in de Nederlandse filmgeschiedenis (*)

recensieDat ook maar één serieuze filmmaker geen subsidie heeft gehad omdat dat geld naar  'De overgave' is gegaan, is onverdraaglijk. De film is zo hemeltergend dat Amsterdamse bioscopen hem zelfs niet willen vertonen.

De overgave

Ons oordeel: ★☆☆☆☆
Bioscoop: Niet in Amsterdam, wel in Utrecht, Rotterdam, Zoetermeer, Groningen, Kerkrade en Enschede
Regie: Paul Ruven
Met: Rick Engelkes, Sheena Tchai, Dave Mantel

Regisseur, scenarist en producent Paul Ruven schreef boeken als 'Het geheim van Hollywood - De gouden succesformule' en 'Rijk door 1 zin - Het gouden filmidee'. Zijn idee, kort samengevat: Stap 1. Bestudeer succesformule. Stap 2. Kopieer succesformule. Stap 3. Gebruik het adjectief 'gouden'.

Neem 'Het bombardement' van Ate de Jong, naar een scenario van Ruven, die de film ook produceerde. De heren adopteerden de belangrijkste verhaallijn van 'Titanic', voegden daar een Historische Gebeurtenis en een Volendamse zanger aan toe. Wat kon er eigenlijk misgaan?

Gat in de markt
De nieuwe film van Ruven heet 'De overgave' en is gebaseerd op de 'erotische' Floor-trilogie van Renee van Amstel, uit de grond gestampt om aan te sluiten bij het enorme succes van de Amerikaanse '50 shades of grey'-­trilogie, waarvan in de Nederlandse vertaling al een onvoorstelbare anderhalf miljoen boeken zijn verkocht. Van Amstel bleek een pseudoniem te zijn: het is geen ­jonge vrouw die uit het diepste van haar getormenteerde ziel sprak, maar een middelbare reisboekenschrijver (René Brouwer) die een gat in de markt zag.

Veteraan-acteur Tim (Rick Engelkes) vraagt de jonge vrouw Eva (de debuterende Sheena Tchai) of zij met hem de hoofdrol wil spelen in de verfilming van 'De overgave van Floor', een boek over een oudere man die het leven van een jonge vrouw wil beheersen. Wink, wink, nudge, nudge, say no more. In plaats van dit binnen een tel als een doorzichtige versiertruc te zien, gaat zij hierop in, dit zeer tot ongenoegen van haar delinquente ex (Dave Mantel), een psychopatische stalker.

Lingerie
Niets mis met erotische films, maar wat hier als erotische fantasie voorbijkomt (lingerie, kaarsvet, houthakkers) lijkt uit een beduimeld exemplaar van de Wehkampcatalogus te komen, inclusief bijpassende dialogen, die bij de dames en heren scriptschrijvers van GTST van tafel zouden worden gelachen.

Heeft Ruven de laatste twintig jaar nog wel eens een film gezien? Of een televisieserie? Hij schrijft in het proza van de contactadvertentie waar diepe gevoelens worden uitgedrukt in zinnen als: 'Ik vind het best wel heftig.' 

Waar de oudere minnaar zijn jonge geliefde betovert met bijvoorbeeld: 'Ik heb hier een schone handdoek.' Een schone handdoek!

Onverdraaglijk
Maar serieus: het idee dat er ook maar één getalenteerde jonge Nederlandse filmmaker rondloopt die geen subsidie heeft gehad omdat het geld naar deze film is gegaan, is onverdraaglijk.

Het lijkt of 'De overgave' voor een groot deel uit scènes in slow motion bestaat die herkauwen wat al eerder ­langs is gekomen. Op normale snelheid hadden we in een klein ­uurtje buiten gestaan. Het hemeltergende scenario maskeert de problemen die 'De overgave' op elk ander terrein heeft - we noemen beeld, geluid en acteren.

Arme Sheena Tchai. Jonge vrouw tussen zo veel morsigeoudemannenerotiek, die ondertussen het Nederlands record aan douche- en badscènes verbetert.

Gelukkig zijn er schone handdoeken.



NAWOORD
Nadat deze recensie was getikt, bleek 'De overgave' niet in Amsterdam te worden uitgebracht, een commercieel doodvonnis voor een Nederlandse film. Distributeur A-Film: 'Pathé wilde hem niet en de arthouses kunnen zich veroorloven om kritischer te zijn.'

Bioscoopexploitant Pathé: 'De overgave zou aanvankelijk in 50 à 60 kopieën worden uitgebracht, ondersteund door een marketingcampagne. Nadat A-film hem had gezien, bleven er vijf kopieën over en was de campagne geschrapt. Wij zagen geen commerciële potentie meer.' Het Ketelhuis: 'Wij denken dat de bezoeker van Het Ketelhuis niet op deze film zit te wachten.'