Recensie
Chronicle ***
© UNKNOWN

Chronicle ***

Regie: Josh Trank
Met: Dane DeHaan, Alex Russell, Michael B. Jordan, Michael Kelly, Ashley Hinshaw


Met Chronicle werden regisseur Josh Trank (1984) en scenarioschrijver Max Landis (1985) onlangs de jongste filmmakers die ooit met een topnotering de Amerikaanse filmhitlijst binnenkwamen.

Dat is een knappe prestatie, al kregen de debutanten hulp van de Foxstudio, die met een budget van twaalf miljoen dollar en een slimme marketingcampagne aan het succes bijdroeg. Dat de studio brood zag in Chronicle wekt geen verbazing:
de film benadert een superheldenthema in een pseudodocumentaire vorm.

Spil van de film is de in Seattle woonachtige tiener Andrew Detmer, die om onbenoemde redenen besluit zijn leven op video te documenteren. De jongen zit lelijk in de knel: zijn moeder ligt thuis op sterven, zijn werkloze vader is een gewelddadige alcoholist en op school is hij het pispaaltje.

Wanneer Andrew met zijn neef en een populaire schoolgenoot in een onderaards gewelf een mysterieus kristal filmt, blijft dat niet zonder gevolgen. De drie jongens beschikken na de ontdekking over telekinetische gaven en kunnen met wilskracht objecten verplaatsen.

Omdat Andrew snel ontdekt dat hij zijn camera kan laten zweven, oogt Chronicle niet zo chaotisch als succesvolle pseudodocumentaires, zoals The Blair witch project, [REC] en Cloverfield. Het is een mooie vondst, die door de makers slim wordt uitgebuit, maar in de opbouw en het scenario kunnen ze zich niet met hun voorgangers meten. Dat ligt deels aan de banale dialogen, maar ook aan de weinig verrassende benadering van het superheldenthema.

In de Spider-Man-trilogie werd de held er voortdurend aan herinnerd dat almacht een groot besef van verantwoordelijkheid vereist. Het staat in Chronicle meteen vast dat een door het leven gefrustreerde puber als Andrew zijn gave zal misbruiken.

Acteur Dane DeHaan is goed in deze moeilijke dubbelrol. De vernederingen van zijn personage doen daarentegen excessief aan. De enerverende ontknoping vergoedt veel, maar de makers hadden de intelligentie van hun publiek wat hoger mogen inschatten.

Het maakt Chronicle tot een halfgeslaagde superhelden- annex monsterfilm, die zowel imponeert als teleurstelt. DeHaan gaat onmiskenbaar een mooie loopbaan tegemoet, en gezien hun leeftijd en ambitie zullen we van Trank en Landis ongetwijfeld ook meer vernemen. Landis heeft het niet van een vreemde: hij is de zoon van John Landis, regisseur van The Blues Brothers, An American werewolf in London en Michael Jacksons Thriller. (Bart van der Put)