Recensie
Farewell ****
© UNKNOWN

Farewell ****

Regie: Ditteke Mensink

Farewell is een film die geheel uit archiefmateriaal uit de jaren twintig bestaat, maar drama en spektakel genoeg voor een moderne speelfilm bevat. Het levensverhaal van Lady Grace Drummond-Hay, de eerste vrouw die in een luchtschip rond de wereld reisde, voert ons langs alle hoogte en dieptepunten van de eerste helft van de twintigste eeuw.

Ditteke Mensink en beeldresearcher Gerard Nijssen hebben zich in Farewell geconcentreerd op de wereldreis van de Graf Zeppelin, een reis die door krantenmagnaat ?William Randolph Hearst werd gesponsord en uitvoerig werd gedocumenteerd in krantenverhalen, dagboeken en op film.

De beelden die Nijssen in de archieven opdook hebben bijna honderd jaar na dato nog altijd het vermogen de kijker sprakeloos te maken. De aanblik van het reusachtige luchtschip, waarbij een Boeing 747 in het niet valt, dat aan de hand van honderden assistenten uit een loods wordt geleid en dan als een vogel wordt losgelaten is adembenemend.

Mensink heeft de beelden voorzien van een subtiel geluidsdecor en laat de enige vrouwelijke passagier, Lady Grace Drummond-Hay, aan de hand van haar krantenverslagen en dagboeken in een voice over het verhaal van de reis vertellen.

De invalshoek van de dagboeken geeft de mogelijkheid om de nadruk te leggen op de persoonlijke belevenissen van de Lady Grace, die ontdekte dat ze op reis moest met de veteraan-journalist Karl Henry von Wiegand, een ex-geliefde die zijn vrouw niet had willen verlaten. We zeiden al dat er een speelfilm inzat.

De wereldreis van de Graf Zeppelin voltrok zich enige maanden voordat de beurs instortte en de Grote Depressie aanving. De reis en het luxueuse luchtschip waren eigenlijk de laatste stuiptrekkingen van de jaren twintig.

Mensink en Nijssen vermengen de majestueuze beelden van de reis met duidelijke verwijzingen naar de periode die er aan zat te komen. Eigenlijk maakte de Graf Zeppelin een afscheidstoernee langs een verdwijnend tijdperk; de titel is niet mis te verstaan. (MARK MOORMAN)