Amsterdam Bewaar

Ov-chipkaart: misbruik simpel

Nu ook werkend in de bus en tram in Amsterdam: reizen met de ov-chipkaart. Het systeem is nog niet waterdicht. Foto ANP/Robin Utrecht
Nu ook werkend in de bus en tram in Amsterdam: reizen met de ov-chipkaart. Het systeem is nog niet waterdicht. Foto ANP/Robin Utrecht © UNKNOWN

AMSTERDAM - Met de ov-chipkaart, die vanaf vandaag ook in bussen en trams in Amsterdam gebruikt kan worden, blijft grijs rijden mogelijk. Als je incheckt door de kaart langs de lezer te halen en je checkt meteen weer uit door hem er nogmaals langs te halen, wordt slechts zeventig cent afgeschreven, zegt Chris Vonk van reizigersclub Rover. ''Als je kwaad wilt, kan frauderen met de nieuwe kaart nog altijd.''

Rover is niet tegen de komst van de chipkaart, maar eist dat de strippenkaart zal blijven bestaan totdat de chipkaart goed werkt. ''We bevinden ons nog in een proeffase. Er zijn problemen met de apparatuur. Vaak wordt het maximale bedrag van vier euro afgeschreven. Dat blijkt pas achteraf en dan moet je het geld maar terug zien te krijgen,'' zegt Vonk. ''Grote voordeel van de kaart is dat je geen strippenkaarten hoeft te kopen en je ov-kaart thuis op de computer kunt bijladen.''

Grijs rijden kan nog steeds, maar is nog steeds strafbaar, zegt Brit Wijkniet van het GVB. ''Als je de kaart langs de lezer haalt, hoor je een piepje en brandt er een lampje. Daar moet chauffeur of conducteur op letten,'' zegt Wijkniet. De reiziger kan echter elders in tram of bus uitchecken terwijl hij wel verder reist. Het GVB stuurt controleteams met kaartlezers bus en tram in.

In de metro komt een volledig gesloten systeem, waarbij poortjes pas opengaan als de kaart langs een lezer wordt gehouden. Sinds 2006 kent de metro een half open systeem, zodat ook mensen met een strippenkaart nog met de metro kunnen reizen. ''Als de strippenkaart verdwijnt, naar verwachting volgend jaar, kan het systeem in de metro volledig gesloten worden.''

Over berichten dat de ov-kaart te kraken is, zegt Wijkniet: ''Tot nu toe is er geen enkel fraudegeval bekend. Volgens de producent wordt fraude meteen ontdekt als de gegevens worden uitgelezen. Het is net als met creditcards, die kunnen ook worden gekraakt. Eventuele schade na fraude komt voor rekening van de vervoerder, niet van de reiziger.''

Het GVB heeft in Amsterdam tot nu toe 100.000 digitale kaarten verkocht. Op termijn kunnen reizigers met één kaart terecht in al het openbaar vervoer in Nederland. Het systeem berekent automatisch de prijs op basis van de afgelegde afstand.

In de Rotterdamse metro kan vanaf 29 januari alleen nog met een ov-kaart worden gereisd. (HET PAROOL)