Amsterdam Bewaar

Soul is een ruim begrip voor de Ladies of Soul (***)

Trijntje Oosterhuis, Glennis Grace, Edsilia Rombley, Candy Dulfer en Berget Lewis
Trijntje Oosterhuis, Glennis Grace, Edsilia Rombley, Candy Dulfer en Berget Lewis © Paul Bergen

Voor het tweede jaar staan de Ladies of Soul in de Ziggo Dome. Drie keer zelfs. Hoe vier Amsterdamse zangeressen en een saxofoniste bijna net zoveel publiek trekken als festival Lowlands.

Ladies of Soul

Ons oordeel: ★★★☆☆
Waar: Ziggo Dome
Gehoord: 12 februari
Nog te zien: Vanavond in de Ziggo Dome (uitverkocht)

Mogen er geen mannen naar binnen vanavond? Onderweg van het parkeerterrein naar de zaal lijkt het er even op. De stroom concertgangers is vrijwel exclusief vrouwelijk. Een bezoek aan een concert van de Ladies of Soul is vooral een vriendinnenuitstapje. Goedgeluimd en vaak gearmd begeven de dames zich richting Ziggo.

Volle bak
Hoe lang is het geleden dat we het heel wat vonden als een Nederlandse artiest Ahoy in Rotterdam vol wist te krijgen? Sinds de veel en veel grotere Ziggo Dome in Zuidoost werd geopend met een concert van Marco Borsato is het daar bijna gewoon dat artiesten van eigen bodem er optreden. De Ladies of Soul, de gelegenheidsgroep van de zangeressen Trijntje Oosterhuis, Berget Lewis, Glennis Grace, Edsilia Rombley en saxofoniste Candy Dulfer, trekken er zelfs drie keer een volle bak.

En dat zijn bij elkaar 51.000 mensen. Heel veel minder dan bijvoorbeeld popfestival Lowlands trekt zijn dat er niet. Opvallend, die massale belangstelling voor de Ladies of Soul, want individueel brengen de leden veel minder publiek op de been. Trijntje Oosterhuis, de populairste van het stel, heeft op eigen kracht de Heineken Music Hall wel eens vol gekregen, maar geen van de anderen doet haar dat na. Een heel slimme zet van Tjeerd Oosterhuis, 'broer van' en toetsenist, om de vijf bij elkaar op een podium te zetten.

Toppers als inspiratie
De Toppers, het muzikale monsterverbond van Geer, Goor en René Froger, is daarbij ongetwijfeld een bron van inspiratie geweest. Ook de Ladies of Soul doen op het podium vooral aan medleys. En ja hoor, er mag, nee móet worden meegezongen. En dat gaat prima. Zingen de Ladies, in een rondje soul uit de sixties aangekomen bij de Supremes: 'Stop!', dan vult het publiek automatisch aan: 'In the name of love'.

Zingen kunnen ze, de Ladies of Soul. En allround zijn ze ook. Maar Trijntje Oosterhuis is de specialist mooizingen van het stel en Berget Lewis heeft de ruwste soulstrot. Edsilia Rombley en Glennis Grace zitten daar ergens tussen. Ook Candy Dulfer zingt, vooral in de koortjes, maar ze staat natuurlijk in de eerste plaats op het podium als muzikante en meer dan bij de Ladies of Soulconcerten van vorig jaar krijgt ze de gelegenheid uit te halen op haar altsax.

Korte medleys
Soul is een heel ruim begrip bij de Ladies. The Way We Were van Barbra Streisand past erin, maar ook Walk Along, het lied waarmee Trijntje Oosterhuis dit jaar Nederland vertegenwoordigt op het Songfestival. Nou geeft Edsilia Rombley best een soulvolle invulling aan die Streisandklassieker, maar Walk Along heeft met soul ongeveer evenveel te maken als de muziek van André Rieu met dubstep.

Walk Along is één van de weinige nummers die in hun geheel worden gebracht. In de vele medleys duren liedjes nóg korter dan in De wereld draait door. In 2,5 uur wordt er zo een echt krankzinnige hoeveelheid songs doorheen gepompt. Soms heb je nog maar net door om welk liedje het gaat, of het volgende wordt alweer ingezet. En dan komt ook jarentachtigcoryfee Sheila E. nog langs.

Haar stem heeft wat te lijden gehad onder de jaren, maar ze is nog altijd een geweldige percussioniste. Meer dan puike instrumentalisten zitten er ook in de uit muzikale huurlingen samengestelde band. Verre van spectaculair is de aankleding. Het podium ziet er met zijn showtrappen clichématig uit en de outfits van de dames doen denken aan zowel Jomanda­gewaden als Albert Cuypcreaties.