Kunst & Media Bewaar

Vroege Vermeer ontdekt door 'dna-test' op verf

In de Oude Kerk in Delft ligt een grafsteen van de Delftse schilder Johannes Vermeer (1632-1675).
In de Oude Kerk in Delft ligt een grafsteen van de Delftse schilder Johannes Vermeer (1632-1675). © ANP

Het raadselachtige schilderij Sint Praxedis is wel degelijk van de hand van Johannes Vermeer. Dat blijkt volgens veilinghuis Christie's uit een 'dna-test' op het wit dat voor het werk is gebruikt.

Deskundigen discussiëren al decennialang over de herkomst van het schilderij. Op het doek is de heilige Praxedis, een jonge vrouw die vroegchristelijke martelaren zou hebben verpleegd, te zien. Het is halverwege de zeventiende eeuw geschilderd naar een werk van de Italiaanse schilder Felice Ficherelli en draagt de handtekening van ene 'Meer'. De onderwerpkeuze en stijl maakten het volgens veel kenners onwaarschijnlijk dat het een echte Vermeer is.

Onderzoekers van het Rijksmuseum en de Vrije Universiteit van Amsterdam hebben volgens Christie's het bewijs geleverd dat de Hollandse Meester wel degelijk de maker is. Het loodwit van Sint Praxedis blijkt van precies dezelfde samenstelling als dat van een andere vroege Vermeer, Diana en haar Nimfen.

Tot het katholicisme bekeerd
Henry Pettifer, bij Christie's verantwoordelijk voor Oude Meesters, wijst erop dat Vermeer in 1655 een jonge, pas tot het katholicisme bekeerde twintiger was. Dat maakt het volgens Pettifer heel aannemelijk dat hij een heiligenvoorstelling van een Italiaanse meester naschilderde.

Sint Praxedis zou het eerst bekende werk van Vermeer zijn. Het gaat begin juli bij Christie's onder de hamer. Christie's denkt dat het doek 6 tot 8 miljoen pond (7,3 tot 9,8 miljoen euro) zal opbrengen. Het werk maakt deel uit van de collectie van de vorig jaar overleden kunstverzamelaar Barbara Piasecka Johnson. Het is een van de slechts twee Vermeers die in privébezit zijn.